Differensialligning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Hoy!

Fikk denne oppgaven i en innlevering jeg hadde i april, men klarte ikke å løse den på vanlig måte. Løste den i Maple - og latet som om det ikke var noe unaturlig med det - og fikk utrolig nok ikke trekk på oppgaven. :D

Noen som vet hvordan man løser oppgaver av denne typen?

[tex]x^{\tiny\prime\prime} + 2x^{\tiny\prime} + 5x = \frac{e^{-t}}{\sin t}[/tex]

Hadde det bare vært e^t eller sin t på høyresiden hadde det vært en smal sak. Men begge deler?

Det er selvfølgelig partikulærløsningen jeg stusser litt på.

Løsningen jeg fikk i Maple er:
[tex]x(t) = Ae^{-t} \cos 2t \,+\, Be^{-t} \sin 2t \,+\, \frac{t}{2}\sin 2t \,+\, \frac{1}{4}\ln(\cos 2t)e^{-t}\cos 2t[/tex]
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
TrulsBR
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 19/04-2005 21:31
Sted: Trondheim

Dette ser ut til å være en typisk oppgave for "variasjon av parametre"-metoden, har du vært borti den?
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Aha, leste litt om det på wikipedia nå. Kan ikke huske å ha sett det på pensumplanen. Kom heldigvis ikke noen sånne oppgaver på eksamen. :)

Trodde det var samme type fremgangsmåte som for vanlige inhomogene diffligninger.

Takker for svar! :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar