kjemi og matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

hvis man tar kjemi på universitet, trengs det mye matte? hva slags grunnleggende ferdigheter burde man ha?
MacGyver
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 06/06-2005 05:24

Svarte på det andre innlegget ditt ang. dette også jeg. Jeg studerer ikke kjemi selv, men ser at de som går på kjemi må lære seg ganske mye matte de også. Så skal du videre med kjemi vil jeg absolutt påstå at matte KAN være aktuelt. Jeg vet hvertfall at de som går på kjemi på NTNU studerer en del matte etter 3mx (om det er der du holder på nå?).
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Jeg har ikke selv studerte videre i kjemi, men husker bare hva eksen min sa. Han tok ingenioerutdanning, og hadde en del kjemi og fysikk der. Hans kommentar var at han hadde 3 mattefag, bare med litt forskjellig innpakning. Baade kjemien og fysikken, var nesten ren matematikk...
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Gjest

Det er vel litt overdrive, i alle fall i høve til kjemien. Så snart det ikkje er kjemisk termodynamikk ein driv med (og det er det jo ein del av i starten), så er nok relativt enkle rekneferdigheiter godt nok der.
Svar