Skifte av temperaturvariabler

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
tool-nes
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 15/09-2008 20:42

Tar utgangspunkt i varmeledningslikningen [tex]\frac{\delta T}{\delta t} = \kappa \bigtriangledown^2 T[/tex].
Skal skifte temperaturvariabel, fra T til F, slik at vi får
[tex]\frac{\delta F}{\delta t} - \kappa \frac{\delta^2 F}{\delta x^2} = 0[/tex], [tex]F(x,0) = 0[/tex], [tex]F(0,t) = 1[/tex].

Har at [tex]T = T_g[/tex] og [tex]T = T_0[/tex]

Klarer ikke å se hvordan jeg skal gjøre dette, noen som kan gi meg en dytt?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Separasjon av variable : Anta at

F(x,t)=X(x)T(t).

Edit: virker som jeg misforsto poenget med oppgaven? jeg trodde du skulle løse ligningen...
Sist redigert av Gustav den 27/10-2009 15:05, redigert 1 gang totalt.
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Her tror jeg det gikk litt fort. [tex]T=T_g[/tex] langs randen (0,t), og [tex]T=T_0[/tex] ved starten (x,0). Hva oppgaven angår vil du ha en dimensjonsløs variabel F slik at F er lik 1 langs randen, og lik 0 ved starten. Da virker det intuitivt å tenke på økningen i temperatur fra [tex]T_0[/tex], som er 0 i starten, og som er lik forskjellen mellom [tex]T_g[/tex] og [tex]T_0[/tex] ved randen. Skalerer du denne variabelen litt så den blir dimensjonsløs og får riktig størrelse er du ferdig.
tool-nes
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 15/09-2008 20:42

Det er nok jeg som ikke har beskrevet oppgaven godt nok.
Vet ikke helt om jeg skjønner det enda, men det kommer seg nok :)
tool-nes
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 15/09-2008 20:42

Karl_Erik skrev:Her tror jeg det gikk litt fort. [tex]T=T_g[/tex] langs randen (0,t), og [tex]T=T_0[/tex] ved starten (x,0). Hva oppgaven angår vil du ha en dimensjonsløs variabel F slik at F er lik 1 langs randen, og lik 0 ved starten. Da virker det intuitivt å tenke på økningen i temperatur fra [tex]T_0[/tex], som er 0 i starten, og som er lik forskjellen mellom [tex]T_g[/tex] og [tex]T_0[/tex] ved randen. Skalerer du denne variabelen litt så den blir dimensjonsløs og får riktig størrelse er du ferdig.
Har sitti å vridd meg i hodet på denne en god stund nå. Skaler variabelen og få den dimensjonsløs og riktig størrelse?
Forklare?? :)
Svar