Sekantsetningen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Satt fast med 2 oppgaver.

La [tex]f[/tex] være en deriverbar funksjon på et intervall I, som er slik at [tex]f\prime(x)\cancel{=}1[/tex], for alle
[tex]x \in I[/tex]. Vis at [tex]f[/tex] da har maksimalt ett fikspunkt i I

Jeg vet selvfølgelig at ettersom funksjonen er deriverbar er den også kontinuerlig, men jeg vet ikke helt hva det vil si at [tex]f\prime(x)\cancel{=}1[/tex]

og

La [tex]f[/tex]være en deriverbar funksjon på et åpent intervall [tex](x_1,x_2)[/tex], der [tex]x_1[/tex] og [tex]x_2[/tex] er reelle tall slik at [tex]x_1<x_2[/tex]. Vis at dersom den deriverte [tex]f\prime[/tex] er begrenset på [tex](x_1,x_2)[/tex] er [tex]f[/tex] det også.

Begynte da med at ved sekantsetningen må det eksistere en [tex]c\in (x_1,x_2)[/tex] slik at

[tex]\frac {f(x_2)-f(x_1)}{x_2-x_1}=f\prime (c) \Rightarrow f(x_2)-f(x_1)=f\prime (c) \cdot (x_2-x_1)[/tex]

[tex]\Rightarrow ||(x_2)-f(x_1)|=|f\prime (c)| \cdot |x_2-x_1|[/tex]

Vet at en funksjon er begrenset vis det finnes et tall [tex]M[/tex], som er slik at

[tex]|f(x)|\leq M[/tex], så jeg prøvde å komme fram til dette ved å

bruke trekantulikheten, men følte ikkje at jeg kom noen vei.

Tips og hint ønskes velkommen.

Mvh Andreas.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

I første oppgave:

Hvis f har fikspunkt i a og b vil jo den deriverte på et eller annet sted mellom a og b være lik (f(b)-f(a))/(b-a)=(b-a)/(b-a)=1.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

På den andre tror jeg du kan bruke bevis ved motsigelse.

La den deriverte være begrenset av M, og anta at f er ubegrenset. Utled en motsigelse ut fra denne antagelsen ved bruk av sekantsetningen og egenskaper til ubegrensede funksjoner.
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Fikk til den første nå :) Takker :D Skal jobbe videre med toeren..i'll be back.
fresol
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 21/08-2009 00:28
Sted: Bergen

Mat111 oblig ser jeg:P, du er på rett vei. Skal prøve og forklare det, men kan ikke disse kodene. Du er nesten helt i mål med oppgave b) husk at når at f' er begrenset så er |f'| </= M
så er |sekantsetningen| </= M
i sekant setningen har du et utrykk for f(x), du løser opp |sekantsetningen| </= M med vanlig ganging og trekantulikheten på slutten så sitter du igjen med |f(x)| </= ......* M </K ( de prikkene er det du har løst over).

|f(x)| </=K , altså er f også begrenset. (men ikke av samme konstant som f')

Håper du skjønte noe av dette:P hvis ikke kan jeg bare scanne oppgavene og sende den til deg. ble litt rotete og skrive det uten code følte jeg
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Hadde allerede fått den til :P Men takk som byr.
fresol
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 21/08-2009 00:28
Sted: Bergen

Andreas345 skrev:Hadde allerede fått den til :P Men takk som byr.
nice, fikk du samme svar?
btw, har du gjort 3a3) har denne en invers?

f(x) =(3x^2- 1)/x D(f) = (-inf, 0), (0,inf)
Tegner jeg den opp så ser jeg jo at den ikke har det, men f' > 1 for D(f). Altså stigende på hele D(f).
Men hvordan forklarer jeg at den ikke har en invers, kan jo ikke bare skrive at det ser jeg lett.
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Ja, det fekk eg.

Jeg sjekket om [tex]f(x_1)=f(x_2)[/tex]

og ettersom [tex]x_1\cancel{=}x_2[/tex] kan den heller ikke ha en invers funksjon.
fresol
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 21/08-2009 00:28
Sted: Bergen

Andreas345 skrev:Ja, det fekk eg.

Jeg sjekket om [tex]f(x_1)=f(x_2)[/tex]

og ettersom [tex]x_1\cancel{=}x_2[/tex] kan den heller ikke ha en invers funksjon.
ahh, selvfølgelig:P Da var obligen i boks;) hva går du på?
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Ptek 1. året. :P Enn der?
fresol
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 21/08-2009 00:28
Sted: Bergen

samme:P ptek f.året
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

hehe..må gå i den andre ptek klassen du da :)
fresol
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 21/08-2009 00:28
Sted: Bergen

Går i klasse R, regnet med at det var en hel drøss med klasser jeg:P er jo 120 som tar ptek100. Hvilken går du i?

fikk du til øving 4 foresten?
Skjønte ikke hvilke formler man skulle bruke på oppgave 2 var ikke på skolen den fredagen. Prøvde å se etter i prossesboka men vant ikke noen lignende eksempler. har du noen tips?
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Går i klasse Q, men dette ble litt for off-topic til at det egner seg til å bli diskutert her. Legg meg til på msn, adressen finner du på profilen min. (Og ja, fikk til øvingen).
Svar