Snu et utrykk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
janus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 27/11-2007 16:59

Hei

Har et utrykk her som jeg ikke klarer å få snudd, utrykket er:

((1+Ba-B)/(B(T-q))*A*(((Ba(T-q))/(1+Ba-B))^a

Å skal bli:

a*A*(((aB(T-q))/(1+Ba-B)))^(a-1)

Har forsøkt å ta den iverse av første del i det opprinnelige utrykket for å snu brøk og for a få ^(a-1), men jeg fatter ikke hvor den første a`en i det endelige utrykket kommer ifra.

Håper noen har tid til å hjelpe:

PS: Skulle gjerne ha skrevet dette mer ryddig, men får ikke til å kopiere formler fra word og inn i dette forumet, noen som vet hvordan dette kan gjøres?
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Mener du slik [tex]\frac{1+Ba-B}{B(T-q)}\cdot A\cdot\left(\frac{Ba(T-q)}{1+Ba-B}\right)^a[/tex]
Sist redigert av moth den 11/11-2009 01:13, redigert 1 gang totalt.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Det er vel hele den siste brøken som er opphøyd i a, kanskje?
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Ja, jeg tror du har rett, ser sånn ut på det han skrev. Jeg fikset min forrige post. Men det blir jo ikke enklere å forenkle det no akkurat. I hvilken sammenheng er oppgaven janus?
janus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 27/11-2007 16:59

Hei og takk for at dere har sett på det.

Uttrykket du har skrevet er korrekt themo.

Jeg har sjekket ved å plotte inn tall at de to uttrykkene (det initisielle og det endlige) gir det samme resultatet.

Dette handler om å finne marginal rate of substitution (MRS), så en tradoff mellom to variable på marginen.
janus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 27/11-2007 16:59

hei igjen..

Har fått det til, men takk for all hjelp!
Svar