Bachelor

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
emi
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 08/01-2008 11:36
Sted: Norge

Hei!

Skal snart gå i gang med å skrive en bachelor oppgave som jeg ønsker skal omhandle matematikk, spesielt det med å ta matematikken ut i det utvida klasserommet.Har jobbet endel med dette.
Trenger noen innspill/forslag til problemstillinger som kan brukes.
Er du en engel å hjelper meg litt på vei?

Eva :D
emi
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Er dette i forbindelse med en bachelor i matematikk eller pedagogikk?
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
emi
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 08/01-2008 11:36
Sted: Norge

er en fagdidaktisk bachelor:-)
emi
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Matematikk er jo sånn at alle emner bygger på ting man har lært tidligere. F.eks integrasjon bygger på derivasjon, derivasjon krever kunnskaper i algebra og algebra bygger på aritmetikk.

Det oppstår problemer når man har noen som faller av lasset. Hvis noen f.eks aldri helt får taket på algebra, så er det nærmest meningsløst å prøve å lære dem derivasjon og i hvert fall integrasjon.

Dette er et ganske stort problem, siden de som faller av lasset tidlig, og som kanskje har dårligst forutsetninger for å lykkes med matematikk, blir de som ligger lengst bak hele veien og vil slite mer og mer jo mer avansert matematikken blir. Det er ikke noe spesielt morsomt å sitte og prøve å lære seg noe matematikk man ikke forstår noen verdens ting av (som jeg personlig kan bekrefte ;)).

Dette problemet er også relatert til at kravet det settes til de som skal ta et fag. Hvis noe har vært pensum i et tidligere fag/kurs, så antas det at dette er noe eleven/studenten behersker. Det virker som om de ikke tar i betraktning at det er mange som ikke husker alt, og det er ikke alle som behersker hele pensumet hele tiden!

Vet ikke om det var noe sånt du tenkte, men det er i hvert fall et "problem" med hvordan matematikkundervisingen er satt opp nå. Vet heller ikke om det er fokus på grunnskole, vgs eller høyskole du har, for det er en del viktige forskjeller.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
emi
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 08/01-2008 11:36
Sted: Norge

Fokuset på oppgaven omhandler grunnskolen 1.-10. Har vært ute i praksis ved 2.trinn samt 5.trinn, er nå på 10 .trinn Problemet som du beskriver går igjen helt ned til småtrinnet. Har du noen tanker om hvordan lærerne kan jobbe med dette? Ved 2.trinn var det en mekbar forskjell når jeg tok elevene ut å hadde matte med dem, de "svake" elevene som gjorde svært lite inne på klasserommet, blomstret opp da de kom ut. De var aktive og var på lik linje med de "sterke".(Holdt på med måling). Men når man kommer opp i 10. er ikke interessen like stor for å gå ut, samt at eksamenspresser øker. Hvordan kan man jobbe med disse elevene?
emi
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Var ikke klar over at det var så tydelig forskjeller så langt nede. :(

Jeg har heller ingen mirakelløsning på det.

Jeg vet at litt senere i skolen så blir det etterhvert til at elevene bare memorerer algoritmer og ikke kan sies å forstå pensumet noe spesielt. Det er generelt ganske få matteprofessorer o.l som liker konseptet med formelboken som i hvert fall brukes på VGS. Det ender opp med at elevene bare lærer seg hvilke formler man bruker til de forskjellige oppgavetypene og at de ikke får den ordentlige forståelsen.

En annen ting er at matematikk inneholder en del notasjon som kan virke svært avskrekkende! Har selv lest gjennom en mattebok i et hpåløst skippertak noen uker før eksamen, og det eneste jeg tenker når jeg leser er "Wow, dette forstår jeg ingenting av!", men når jeg senere har lest det igjen med en del bedre forståelse så slår det meg hvor lett det egentlig var. :)

Det som er poenget mitt er at selv om noe av den matematiske notasjonen kan være skummel og tilsynelatende kryptisk, er det stort sett veldig enkle ideer som ligger bak det. Jeg mener lærere burde passe bedre på at elevene faktisk forstår det de jobber med. Om de gjør det tror jeg motivasjonen hos elevene blir bedre med en gang.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Bra skrevet, Markonan. :wink:
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Enig. Jeg tror du treffer spikeren på hodet.
kimla
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 08/05-2007 19:10

Enig med Markonan.
Man skal respektere x!
Svar