Standard matrise til lineær transformasjon.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gllk
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 28/05-2008 18:30

Hei!
Jeg forstår ikke hvordan jeg klarer å regne ut dette, og foreleseren vår legger ikke ut notater fra timene - jeg var nok borte timen han gikk igjennom dette her.
Here it goes:

La T: R^3 -> R^3 være en speiling mellom planet z = x
Finn standardmatrisen A til den lineære transformasjonen.

Hvordan skal jeg gå frem? Jeg er faktisk helt rein på akkurat dette her, og det er viktig at jeg lærer meg det for vi har snart en oblig - hvor dette garantert kommer. Håper jeg er heldig her :)

- GllK
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Hint: En speiling i planet z=0 er gitt ved

[tex]T_0=\left ( \begin{array}{ccc} 1&0&0 \\ 0&1&0 \\ 0&0&-1 \end{array}\right )[/tex]


Dersom du finner en rotasjonsmatrise [tex]P[/tex] (om y-aksen) som roterer planet z=x til z=0, kan du bruke sammensetningen [tex]P^{-1}T_0P[/tex] som speilingen i planet z=x
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Hint:

Hva skjer med enhetsvektorene?

Om [tex]e_1 \to v_1, \ldots , e_n \to v_n[/tex], så er [tex]M=[v_1, \ldots,v_n][/tex]
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Gllk
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 28/05-2008 18:30

Takk for alle svar! Hjalp meg på rett vei, har nå funnet ut av det :)
Svar