Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Kan noen forklare, kan det være to riktige svar, eller eventuelt hvor har jeg gjort feil her? Når jeg tester mitt svar, kommer jeg fram til utgangspunktet.
Svaret ditt er ikke feil i seg selv, som du ser, men du var ikke helt ferdig med faktoriseringen. Det er ett mål med faktoriseringen å prøve å få x uten noen faktor forran slik at nullpunktene kan leses ut direkte.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Når er denne funksjonen null? Jo, når en av faktorene er null. 5 er opplagt ikke null. Det første leddet er null når x = 2, og det andre leddet er null når x = -5. De vi egentlig finner ut når vi løser en annengradslikning er når funksjonen er null / når skjærer den x-aksen / når er y = 0. Alle disse tre er ekvivalente.
Som du ser så er det vanskelig å se når de to siste funksjonene er null. Men når den er faktorisert, som øverst, så kan det leses ut rett ut i fra faktorene.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Hadde jeg gjort oppgaven hadde jeg nok faktorisert det til [tex]32(x-\frac{1}{4})^2[/tex].
Kan også legge til at i svaret til fasiten kan man også lese av nullpunktene, men nå er de skjult. Da må du løse likningen 1-4x=0, men det er jo relativt trivielt.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.