3D vektorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Sprayer
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 24/09-2007 15:17

Hei! Trenger hjelp med et vektorspørsmål.

Oppgaven går som følger:
Finn en vektor som står normalt på [-13, 7, 15]

Har jobbet med å normalisere vektorer, men da har jeg alltid hatt to vektorer. Nå har jeg bare én, og skal finne en vektor som står normalt på vektoren nevnt ovenfor.
Hvordan er framgangsmåten?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Nå har jeg ikke gjort oppgaven, og har ikke pen og papir forran meg. Det er lenge siden jeg har gjort en slik oppgave også, men jeg kan ihvertfall meddele mine tanker om oppgaven.

Du har en vektor, som peker i en eller annen retning. En vektor i planet har to vektorer som er vinkelrett på enhver vektor, mens dette er en vektor i rommet.På denne vektoren finnes det uendelig mange vektorer som er normalt på denne. Vektorer kan også parallellforskyves.

Hvordan finner man ut om to vektorer er normalt på hverandre? Jo, prikk-produktet mellom dem er null. Siden man kan parallellforskyve enhver vektor, så er det bare å velge et punkt i rommet, bestemme f.eks. x og y koordinat, og sette z-koordinaten som ukjent. Prikk [x0, y0, z] med [-13, 7, 15], og løs for z. Her er x0 og y0 fritt valgt.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Sprayer
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 24/09-2007 15:17

Takker for svar, skal prøve dette nuh!
Svar