har en oppgave: (2x+y)^2+(x+y)(x-y)
sliter litt med hvordan utregningsmåten var på dette ^2 er opphøyd i andre, klarte bare ikke få sånn lite tall:P
Hvordan løser man tre parenteser?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- von Neumann
- Innlegg: 525
- Registrert: 03/10-2010 00:32
[tex]x=0[/tex]kevz skrev:har en oppgave: (2x+y)^2+(x+y)(x-y)
sliter litt med hvordan utregningsmåten var på dette ^2 er opphøyd i andre, klarte bare ikke få sånn lite tall:P
[tex]y=-\frac{5x}{4}[/tex]
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Hva mener du med dette?Integralen skrev:[tex]x=0[/tex]kevz skrev:har en oppgave: (2x+y)^2+(x+y)(x-y)
sliter litt med hvordan utregningsmåten var på dette ^2 er opphøyd i andre, klarte bare ikke få sånn lite tall:P
[tex]y=-\frac{5x}{4}[/tex]
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- von Neumann
- Innlegg: 525
- Registrert: 03/10-2010 00:32
Roten av variabler x og y.Vektormannen skrev:Hva mener du med dette?Integralen skrev:[tex]x=0[/tex]kevz skrev:har en oppgave: (2x+y)^2+(x+y)(x-y)
sliter litt med hvordan utregningsmåten var på dette ^2 er opphøyd i andre, klarte bare ikke få sånn lite tall:P
[tex]y=-\frac{5x}{4}[/tex]
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Og hva skal det bety? Slik oppgaven er skrevet står det ingenting om hva uttrykket eventuelt skal være likt, og da kan du ikke si så mye om hva variablene x og y må være. Det beste man kan gjøre er å forenkle uttrykket mest mulig.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- von Neumann
- Innlegg: 525
- Registrert: 03/10-2010 00:32
Hvis man skal forenkle dette uttrykket ved å sette det lik 0( som man antar).Så vil jo du til slutt havne med 0 til svar.Det samme gjør du også om du setter variablene inn i uttrykket for x og y.Vektormannen skrev:Og hva skal det bety? Slik oppgaven er skrevet står det ingenting om hva uttrykket eventuelt skal være likt, og da kan du ikke si så mye om hva variablene x og y må være. Det beste man kan gjøre er å forenkle uttrykket mest mulig.
-
- von Neumann
- Innlegg: 525
- Registrert: 03/10-2010 00:32
Eller skrive det enklere som du sier:
[tex]x(5x+4y)[/tex]
Nå hva ville det har fortalt deg vektormannen? Jo, veldig lite.
[tex]x(5x+4y)[/tex]
Nå hva ville det har fortalt deg vektormannen? Jo, veldig lite.
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Det er vel ikke så rimelig å anta det før det faktisk står et likhetstegn og 0 på andre siden da.Integralen skrev:Hvis man skal forenkle dette uttrykket ved å sette det lik 0( som man antar).Så vil jo du til slutt havne med 0 til svar.Det samme gjør du også om du setter variablene inn i uttrykket for x og y.Vektormannen skrev:Og hva skal det bety? Slik oppgaven er skrevet står det ingenting om hva uttrykket eventuelt skal være likt, og da kan du ikke si så mye om hva variablene x og y må være. Det beste man kan gjøre er å forenkle uttrykket mest mulig.
Slik oppgaven står nå skal uttrykket mest sannsynlig forenkles ved at man ganger ut parentesene og trekker sammen mest mulig. Det står det om her.
Sist redigert av Vektormannen den 07/10-2010 20:48, redigert 1 gang totalt.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Så derfor skal du anta at de egentlig mener [tex]x(5x+4y) = 0[/tex] da, eller?Integralen skrev:Eller skrive det enklere som du sier:
[tex]x(5x+4y)[/tex]
Nå hva ville det har fortalt deg vektormannen? Jo, veldig lite.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Nei, hvorfor ikke anta at de mente [tex]x(5x + 4y) = 5[/tex]?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- von Neumann
- Innlegg: 525
- Registrert: 03/10-2010 00:32
Nå var du morsom.
For det er det hvertfall ikke.
For det er det hvertfall ikke.
Jeg tror jeg må si meg enig med vektormannen her.
Når folk kommer til matematikk.net så er det, nesten uten unntak, fordi folk ikke forstår noe og de har lyst å skjønne det. Noen vil nødvendigvis bare ha en utregning så de slipper å tenke selv, men disse (mener jeg) vi klarer å luke ut relativt greit.
Men når folk kommer hit og spør om spørssmål og oppgaven er tvetydig, så er det jo viktig å finne ut hva det er de skal gjøre i oppgaven. Hvis ikke gjør vi de bare en bjørnetjeneste. Når man har et utrykk, som her, så er det eneste man kan gjøre, uten å endre oppgaven, å forenkle dette utrykket. Setter man = 0 bak og løser oppgaven, så har man løst en annen oppgave og det var jo ikke det han skulle trene på?
På den annen side, så var han veldig fornøyd med to løsninger av
(2x+y)^2+(x+y)(x-y) = 0, uten å spørre om fremgangsmåte, så kanskje han ikke er så interessert i å lære noe like vel?
Når folk kommer til matematikk.net så er det, nesten uten unntak, fordi folk ikke forstår noe og de har lyst å skjønne det. Noen vil nødvendigvis bare ha en utregning så de slipper å tenke selv, men disse (mener jeg) vi klarer å luke ut relativt greit.
Men når folk kommer hit og spør om spørssmål og oppgaven er tvetydig, så er det jo viktig å finne ut hva det er de skal gjøre i oppgaven. Hvis ikke gjør vi de bare en bjørnetjeneste. Når man har et utrykk, som her, så er det eneste man kan gjøre, uten å endre oppgaven, å forenkle dette utrykket. Setter man = 0 bak og løser oppgaven, så har man løst en annen oppgave og det var jo ikke det han skulle trene på?
På den annen side, så var han veldig fornøyd med to løsninger av
(2x+y)^2+(x+y)(x-y) = 0, uten å spørre om fremgangsmåte, så kanskje han ikke er så interessert i å lære noe like vel?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
-
- von Neumann
- Innlegg: 525
- Registrert: 03/10-2010 00:32
Les oppgaven over en gang til.Han spør om utregningsmåten, ikke om forenklingen.Dinithion skrev:Jeg tror jeg må si meg enig med vektormannen her.
Når folk kommer til matematikk.net så er det, nesten uten unntak, fordi folk ikke forstår noe og de har lyst å skjønne det. Noen vil nødvendigvis bare ha en utregning så de slipper å tenke selv, men disse (mener jeg) vi klarer å luke ut relativt greit.
Men når folk kommer hit og spør om spørssmål og oppgaven er tvetydig, så er det jo viktig å finne ut hva det er de skal gjøre i oppgaven. Hvis ikke gjør vi de bare en bjørnetjeneste. Når man har et utrykk, som her, så er det eneste man kan gjøre, uten å endre oppgaven, å forenkle dette utrykket. Setter man = 0 bak og løser oppgaven, så har man løst en annen oppgave og det var jo ikke det han skulle trene på?
På den annen side, så var han veldig fornøyd med to løsninger av
(2x+y)^2+(x+y)(x-y) = 0, uten å spørre om fremgangsmåte, så kanskje han ikke er så interessert i å lære noe like vel?