Vise kontinuitet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
diracfan1
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 11/10-2010 19:45

Hei!

Har følgende funksjon:

f(x)=x*log(x^2) for x ulik 0, og f(0)=0 når x=0.

Har fått i oppgave å bevise at denne funksjonen er kontinuerlig for alle x.

Har prøvd å vise det både med epsilon-delta og den andre metoden som man innimellom bruker for x*sin(1/x). Men jeg får det ikke til fordi x ikke er større enn xlgx^2. Ved epsilon delta får jeg også problemer.

Er det noen som har et hint og/eller gode råd?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Det holder å vise at

[tex]\lim_{x\to 0} x\ln(x^2)=0[/tex]
diracfan1
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 11/10-2010 19:45

Takk for svar :)

Må likevel spørre om du mener epsilon-delta eller l'hopital nå? Holder en knapp på det siste
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

diracfan1 skrev:Takk for svar :)

Må likevel spørre om du mener epsilon-delta eller l'hopital nå? Holder en knapp på det siste
Slik jeg har tenkt det over blir det standard bruk av L'Hopital, ja.

(f(x) er jo en komposisjon av kontinuerlige funksjoner på R\{0}, så det eneste som gjenstår er å vise at f(x) også er kont. i x=0, og da holder det å vise at [tex]\lim_{x\to 0}f(x)=f(0)=0[/tex].)
diracfan1
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 11/10-2010 19:45

Akkurat. Ja, du skjønner dette emnet er litt nytt for meg, og jeg synes innimellom at det er vanskelig å vite hva av beviser som holder og ikke holder. Tusen takk for raskt svar :)
Svar