Spørsmål om fasitfeil og en vektor oppg.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Hei igjen...

Har innlevering som jeg har gjort ferdig, men foreleser la ut ny oppdatering med fasit på... Så da stusset jeg over et svar og en jeg ikke skjønner i det hele tatt... Jmf. oppgave svar med fasit, hvem av oss har riktig? - Jeg mener jeg har hvertfall det på oppg 1c), men hvor får ha 6 fra på 5? og hvordan får han den ene til å bi uten t? - Tenkte meg frem til at det kanskje er ingenting som skjer i y-retning eventuelt...


Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Bilde
Bilde
Bilde


Noen tips?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

1c) ser ut som slurv i fasiten. På 5) er det du som har derivert tredjepotensene av t feil. [tex](t^3)^\prime = 3t^2[/tex] og [tex](3t^2)^\prime = 3 \cdot 2t = 6t[/tex].

edit: la merke til at du skriver 1c) skriver at skjæringen skjer ved tidspunkt t = 4. t står ikke nødvendigvis for tid. Parameterfremstillinger brukes også i andre tilfeller, og i denne oppgaven står det jo ingenting om tid. Det hadde vært mer riktig å si f.eks. at skjæringen skjer for parameteren t = 4.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Jupp, enig det er parameter... Ikke lest over oppgavene, skriver alltid og leser over etter alt er ferdig :) ja, jeg mener og 1c er feil og dårlig derivering, lenge siden.. Men takk for oppklaringer :)
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Svar