Studieteknikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Ønsker tips fra "grand masters". Hvordan leser dere matematikk?

Jeg pleier hovedsakelig å lese rimelig nøye, skrive ned viktige definisjoner, og ta notater når jeg leser bevis. Rimelig nøye - og tidkrevende - og andre gangen jeg leser samme ting, gjør jeg akkurat det samme.

Ønsker å vite hvordan andre studerer - og gjerne smarte tips.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

http://www.pomodorotechnique.com/ er smarte greier.

Jeg leser gjennom et kapittel, og prøver å utlede bevis på egen hånd før jeg ser hvordan boken har gjort det. Og så hiver jeg meg rett på oppgavene, slik at jeg finner spørsmål jeg enda ikke kan svaret på.

Dette går for meg raskere enn å studere alt nøye, og finne på spørsmålene selv.
Chubchub
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 19/01-2010 13:12

Regner med at du mener før en eksamen/større prøve?
I såfall pleier jeg å skaffe meg oversikt over hele pensum. Så regner og leser jeg meg gjennom oppgaver. Mens jeg gjør det, skriver jeg ett ark med ting jeg føler jeg kommer til å glemme. Ikke mer enn ett ark, jeg skriver bare ned det i stikkord, fremgangsmåte eller figur. Ofte på eksamen har jeg jobba så grundig med arket at jeg husker alt som står der:)

Håper det kan hjelpe litt hvertfal, lykke til!
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Altså, jeg studerer ikke primært for å gjøre det bra på eksamen - jeg studerer primært for å lære det. Så studieteknikk generelt - hvordan mest mulig effektivt lese seg gjennom et semester. Hvordan leser man en matematisk artikkel? Eller en matematikkbok (Atiyah-MacDonald f.eks). Osv.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
andsol
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 01/03-2009 16:13

Personlig har jeg lært meg å ikke ha noen tro på at jeg kan det jeg har lest om før jeg har løst endel oppgaver om det, og føler meg i stand til å forklare prinsippene til noen hvis de spør om det. I beste fall (les: i begynnelsen av et semester) gjør jeg som deg og skriver ned viktige poenger og definisjoner (og kanskje også beviser hvis de inneholder noen lure poenger), men av og til (når eksamen nærmer seg) kan det også fungere å skumme gjennom teksten og plukke ut det viktigste, men da har jeg i bakhodet at inntil jeg føler at jeg kan svare godt på oppgaver, så har jeg egentlig ikke kontroll på stoffet.

Dette har fungert bra for meg sålangt. Før eksamen holder jeg også oppgaveløsning over å lese gjennom stoffet på nytt, og har heller boka ved siden av slik at jeg kan slå opp ting jeg er usikker på (men da vil jeg alltid først forsøke å gi et svar på oppgaven, det er jo de oppgavene man ikke er sikker på svaret på man lærer noe av å gjøre).
Svar