imaginært tall: i^-1=-i?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
steffan
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 07/09-2008 23:31

Hei

Jeg lurer på hvordan de har kommet fram til at [tex]-i=i^{-1}[/tex] etter som [tex]-i = -sqrt(-1)[/tex] ?

Kan noen forklare hvordan dette fungerer?

Og tar jeg [tex]-x=x^{-1}[/tex] for jeg også [tex]x=i og x=-i[/tex] som svar på wolframalpha, skjønner ikke hvordan programmet kommer fram til det heller...
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

[tex]\frac1i = \frac{-i \cdot i}{i} = -i[/tex]

Har ikke lært noe særlig om i enda, men virker logisk.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Husk at [tex]a^{-1} = \frac{1}{a}[/tex], dette gjelder også for komplekse tall. Dvs. at [tex]i^{-1} = \frac{1}{i}[/tex]. Jeg vet ikke hvordan du er vant med å utføre divisjon med komplekse tall, men det er som regel enklest å gange med den konjugerte av nevneren i både teller og nevner (i dette tilfellet, [tex]\bar{i} = i[/tex]), slik at du får et reellt tall i nevneren:

[tex]\frac{1}{i} = \frac{1 \cdot i }{i \cdot i} = \frac{i}{-1} = -i[/tex]

edit: Gommles tankegang funker også fint, er kanskje enklere å forstå den.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Vektormannen skrev:Husk at [tex]a^{-1} = \frac{1}{a}[/tex], dette gjelder også for komplekse tall. Dvs. at [tex]i^{-1} = \frac{1}{i}[/tex]. Jeg vet ikke hvordan du er vant med å utføre divisjon med komplekse tall, men det er som regel enklest å gange med den konjugerte av nevneren i både teller og nevner (i dette tilfellet, [tex]\bar{i} = i[/tex]), slik at du får et reellt tall i nevneren:

[tex]\frac{1}{i} = \frac{1 \cdot i }{i \cdot i} = \frac{i}{-1} = -i[/tex]

edit: Gommles tankegang funker også fint, er kanskje enklere å forstå den.
Den konjugerte av i er -i ;) Men blir samme svar hvis man er konsistent med å sette inn -i i brøk og nevner.
steffan
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 07/09-2008 23:31

Åja, selvfølgelig. Takk for svar :)

For å gjøre dette 100% forståelig for alle:

[tex]i=sqrt{-1}[/tex]

[tex]-i=\frac{-i*i}{i}=\frac{-1*sqrt{-1}^{2}}{i}=\frac{1}{i}[/tex]
Svar