Antall nullpunkter til en funksjon i et gitt område

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
andsol
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 01/03-2009 16:13

Heisann!

Har en oppgave fra eksamen i MAT2300 - Analyse 2 fra UiO fra 2008, som jeg gjerne skulle hatt litt starthjelp med. Dette er en oppgave som tilsynelatende dukker opp nokså ofte i en eller annen form eller fasong på mange eksamensett, så ser for meg at det er viktig å kunne.

Oppgaven lyder slik:

Finn ut hvor mange løsninger ligningen [tex]2z^5 - 6z^3 + z^2 + 2 = 0[/tex] har i annulusen [tex]1 < |z| < 2[/tex] (talt med multiplisitet).

Vet ikke helt hvordan jeg skal angripe dette, så med "litt starthjelp" mener jeg vel egentlig "mye starthjelp". :P
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Rouches theorem

Finn først hvor mange løsninger det er innenfor en (åpen)disk med radius [tex]2[/tex]:

La [tex]\gamma[/tex] være konturen gitt ved [tex]|z|=2[/tex], og la [tex](f+g)(z)=2z^5-6z^3+z^2+2[/tex] der [tex]f(z)=2z^5[/tex] og [tex]g(z)=-6z^3+z^2+2[/tex]. På [tex] \gamma[/tex] er [tex]|g(z)|<6*2^3+2^2+2=54<64=|f(z)|[/tex]. Da har [tex]f[/tex] og [tex]f+g[/tex] likt antall røtter innenfor [tex]\gamma[/tex]. Røttene til [tex]f[/tex] innenfor en disk med radius [tex]2[/tex] er det lett å finne.

Gjør noe analogt for (den åpne)disken med radius [tex]1[/tex] for å finne antallet røtter som befinner seg inni denne.

Husk å ta hensyn til multiplisiteten til røttene.

Til slutt kan du vise at [tex]2z^5-6z^3+z^2+2=0[/tex] ikke har noen løsninger som ligger på sirkelen |z|=1 ved å bruke den omvendte triangelulikheten.
andsol
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 01/03-2009 16:13

Ah, takk! Det var nok Rouches teorem som hadde gått meg hus forbi. :)

Mesteparten av resonnementet er jo dermed greit, men jeg har enda litt problemer med tilfellet [tex]|z| = 1[/tex]. Tanken min er at med [tex]f[/tex] og [tex]g[/tex] slik du har definert, får vi at

[tex]|f+g| = |f - (-g)| \ge |\ |f| - |-g|\ | = |\ |2z^5| - |6z^3 - z^2 - 2|[/tex]
[tex]= |\ |2| - |6z^3 - z^2 + 2|\ |[/tex]. Det siste har jeg fått til å vise at er ulik (og dermed større enn) 0 ved å skrive kravet som [tex]6z^3 - z^2 + 2 = \pm 2[/tex], og vise at ingen av disse er mulig gitt [tex]|z| = 1[/tex]. Dermed er [tex]|f + g| > 0[/tex], og følgelig er [tex]f + g[/tex] ulik null. Men det virker som det er en kronglete vei til mål. Så du (eller andre) noen lettere rute å følge? :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Jeg gjorde det slik:

[tex]|(2z^5+z^2+2)-(6z^3)|\geq ||6z^3|-|2z^5+z^2+2|| [/tex] ved omvendt trekantulikhet.

Der [tex]|z|=1[/tex] er [tex]|(2z^5+z^2+2)-(6z^3)|\geq |6-|2z^5+z^2+2||[/tex].

[tex]0\leq |2z^5+z^2+2| \leq 2+1+2=5[/tex].

Derfor er [tex]1\leq 6-|2z^5+z^2+2|\leq 6[/tex] og følgelig [tex]|(2z^5+z^2+2)-(6z^3)|\geq 1>0[/tex].
Svar