Ligning med tre paranteser

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
esther
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 24/04-2008 18:58

Har slitt med en oppgave med tre paranteser og er usikker på hvordan jeg skal gå fram. Lurte på om det er noen som kan hjelpe meg.

(P-5)(4+2P/3)(P^2-25/49)=0
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Husk at parentesene tydeliggjør at det inni er ett tall. Du har tre tall som er ganget med hverandre her, og du vet at produktet skal bli 0. Er du med på at produktet blir 0 hver gang en av de tre faktorene blir 0? Dette gir deg tre ligninger der du har P som ukjent.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
esther
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 24/04-2008 18:58

Har løst ligninger med to paranteser før, så skjønner hvordan man vanligvis går fram. Men har aldri vært bort i en ligning med tre paranteser. Har prøvd å løse den slik jeg bruker å gjøre når det, men det blir ikke rett.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ikke forsøk deg på å gange ut parentesene. Det er unødvendig arbeid! Merk deg som jeg sa over, at det står 0 på høyre side.

Tenk deg ligningen x(x-3) = 0. Venstre side består av to faktorer, x og x-3, og produktet av dem skal bli 0. Er du med på at hvis x = 0 så vil x(x-3) bli 0? Og hvis x - 3 = 0 (altså at x = 3) så vil x(x-3) = 0? Hvis noen av faktorene i et produkt er 0, vil jo produktet også bli 0, det er noe du forhåpetnligvis husker fra barneskolen.

Så i din ligning har du tre faktorer, [tex]P-5[/tex], [tex]4 + \frac{2P}{3}[/tex], og [tex]P^2 - \frac{25}{49}[/tex]. Produktet av dem vil bli 0 hver gang en av disse er 0. Du må altså løse tre ligninger -- du må finne ut når [tex]P - 5 = 0[/tex], når [tex]4 + \frac{2P}{3} = 0[/tex] og når [tex]P^2 - \frac{25}{49} = 0[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
esther
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 24/04-2008 18:58

Okei, nå forstår jeg. Takk for hjelpen:)
Svar