Lineær algebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
diracfan1
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 11/10-2010 19:45

Hei

Sliter litt med en oppgave

Den lineære transformasjonen T(x)=Ax

Har et system som tar inn en n-dimensjonal vektor og produserer en m-dimensjonal vector y=Ax.

Skal først anta at m=n og at A er invertibel. Og så skal man vise at enhver ikke-negativ y-vektor kan bli produsert (I tillegg står det at for enhver y-vektor som er ikke-negativ og er m-dimensjonal så finnes det en unik x som er n-dimensjonal slik at y=T(x)). Finn en formel for denne x!

Går oppgaven rett og slett ut på å finne en vector x som gir y=Ax større eller lik 0 for hvilken som helst matrise A? Synes det virker litt overveldende... :)

Er det noen som kan hjelpe til med å dytte meg litt i riktig retning her så blir jeg glad. Står man skal bruke grunnlegende lineær algebra, og jeg blir veldig usikker på hvordan man skal angripe det her.

Hilsen meg
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Tja, du vet du at A er invertibel. Kan du da definere en inverstransformasjon T[sup]-1[/sup](y)=x?

Hvorfor er det forresten fokus på ikke-negativitet for y? :?
diracfan1
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 11/10-2010 19:45

Ja, man kan vel det. Slik at x=(inv(A))*y

lurer bare på hvordan man kan vise at alt man putter inn blir til noe positivt?

grunnen til denne ikke-negativiteten er at oppgaven senere handler om matematisk finans
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Det oppgaven ber om er at du skal vise at enhver positiv y-vektor kan bli produsert, ikke at alle x-vektorer gir positive y-vektorer. Da ville ikke T være en lineær transformasjon. Det du skal gjøre er altså å vise at en lineær transformasjon fra [tex]\mathbb{R}^n[/tex] til [tex]\mathbb{R}^n[/tex] gitt ved en invertibel matrise er injektiv.
diracfan1
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 11/10-2010 19:45

Ah. :) Mener du at man må vise at Ax=0 kun har løsningen x=0?
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Det er tilstrekkelig for å vise at A er invertibel, men vi antar at dette er sant, så det er unødvendig. Du må vise at ligningen Ax=y har en løsning for alle (positive) y.
diracfan1
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 11/10-2010 19:45

:) Man har et teorem som sier at hvis en matrise A er invertibel så
vil Ax=y ha en minst en løsning for enhver y i R^n. Kan jeg bruke dette?
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Ja, det er nødvendig, men ikke tilstrekkelig for å besvare oppgaven. Du må vise at det kun fins én løsning for hver y, og du skal finne et uttrykk for den løsningen.
diracfan1
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 11/10-2010 19:45

A er invertibel og siden det er n ledende elementer så er det ingen frie variable og dermed bør det kun eksistere én løsning av Ax=y?
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Det er ikke et uttrykk for løsningen av ligningen.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Det oppgaven spør om er om det for alle ikkenegative vektorer y fins en x slik at Ax=y. Dersom A er invertibel er dette opplagt: La y være en ikkenegativ vektor. Da vil inv(A)y være en slik vektor siden Ainv(A)y=Iy=y.
Svar