Avgjøre om en rekke er absolutt eller betinget konvergent?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Tobbelobben
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 09/03-2011 10:22

Skal avgjøre om følgende rekke er betinget eller absolutt konvergent. Klarer rett og slett ikke se hvor jeg skal begynne en gang. :oops:

[tex]\sum_{n=1}^{\infty} (n^{\frac{1}{n}} - 1)^n[/tex]
Sist redigert av Tobbelobben den 09/03-2011 18:16, redigert 1 gang totalt.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Begynn med å sjekke om den er absolutt konvergent. Siden du har en eksponent n her, kan det lønne seg å prøve på rot-testen, å se på grenseverdien [tex]\lim_{n \to \infty} \sqrt[n]{|a_n|}[/tex]. Hva får du da?

edit: jeg ser forresten at du har skrevet i som løpevariabel her. Jeg antar du mener n?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Tobbelobben
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 09/03-2011 10:22

[tex]\lim_{n \to \infty} \sqrt[n]{|(n^{\frac{1}{n}} - 1)^n|} = 0[/tex].

Dermed konvergerer rekken absolutt?

Ja, mente n som løpevariabel. :)
Sist redigert av Tobbelobben den 10/03-2011 01:21, redigert 2 ganger totalt.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det stemmer :)

Husk å vise hvordan du fant denne grenseverdien hvis dette skal leveres inn eller noe slikt.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Tobbelobben
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 09/03-2011 10:22

Okei, takker! Tja, jeg testet for n=5, n=25 og n=50, og så at [tex]a_n[/tex] ble mindre og mindre. Trenger jeg noen mer formell bevisføring, kanskje?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Strengt tatt så bør du det ja, selv om det kan virke ganske innlysende. Men det er ikke alltid det som virker intuitivt er det riktige. (F.eks. kan det jo være fristende å konkludere med at rekken med ledd 1/n konvergerer, siden leddene blir mindre og mindre, men den divergerer jo faktisk.)

For å vise det formelt kan du f.eks. se på grensen av [tex]\ln(n^{\frac{1}{n}})[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar