Bevis (sett)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Hei.

Setter pris på om noen kan se om jeg har gjort følgende riktig:


Bevis at [tex](A \times B)\cap(C \times D) = (A \cap C) \times (B \cap D)[/tex]


Forslag:

La [tex]p = (x,y)[/tex] være et villkårlig element av [tex](A \times B)\cap(C \times D)[/tex]. Da har vi at [tex]p = (x,y) \in A \times B[/tex] så [tex]x \in A[/tex] og [tex]y \in B[/tex]. Videre har vi at [tex]p = (x,y) \in C \times D[/tex] så [tex]x \in C[/tex] og [tex]y \in D[/tex].

Derfor, ettersom [tex]x \in A[/tex] og[tex] x \in C[/tex] har vi at [tex]x \in A \cap C[/tex], og ettersom [tex]y \in B[/tex] og [tex]y \in D[/tex] har vi at [tex]y \in B \cap D[/tex]. Det følger dermed at:

[tex](A \times B)\cap(C \times D) \subseteq (A \cap C) \times (B \cap D)[/tex]

La så [tex]p = (x,y)[/tex] være et villkårlig element av [tex](A \cap C) \times (B \cap D)[/tex]. Da har vi at [tex]p = (x,y)[/tex] for [tex]x \in A \cap C[/tex] og [tex]p = (x,y)[/tex] for [tex]y \in B \cap D[/tex]. Dermed, ettersom [tex]x \in A, x \in C[/tex] og [tex]y \in B, y \in D[/tex] har vi at [tex]p = (x,y) \in (A \times B)\cap(C \times D)[/tex].

Det følger dermed at: [tex](A \cap C) \times (B \cap D) \subseteq (A \times B) \cap (C \times D)[/tex].

Samlet gir dette oss dermed at:


[tex](A \times B)\cap(C \times D) = (A \cap C) \times (B \cap D)[/tex]
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Tommel opp!
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Jepp, riktig bevist. Men jeg hadde utelatt p'ene og bare brukt (x,y), men det er kanskje bare min personlige preferanse.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Takk til dere begge to! :)
Svar