Sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Marteens
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 21/11-2010 22:30

Dette bør ikke være så vanskelig, men jeg får feil svar i følge fasiten.

I en beholder er det 10 golfballer, fem er hvite og de resterende 5 er røde. Du trekker ut 4 baller tilfeldig uten tilbakelegging.

Hvor stor er sannsynligheten for å trekke
a) alle i samme farge
b) tre i èn farge og èn i den andre fargen
c) To av hver farge



----------------------------------------------------------------------------------------
Slik løste jeg oppgaven, men b, og c fikk jeg galt svar:

a)
P(4 hvite) + P(4 røde) = [tex] 2 \left ( \frac{5}{10} \times \frac{4}{9}\times \frac{3}{8} \times \frac{2}{7} \right) = \frac{1}{21}[/tex]
(a stemmer også med fasiten)

b)
P(3 hvite o g 1 rød) + P(3 røde og 1 hvit) = [tex] 2 \left ( \frac{5}{10} \times \frac{4}{9}\times \frac{3}{8} \times \frac{5}{7} \right) = \frac{5}{42}[/tex]
Dette er feil i følge fasiten

c)
P(2 hvite o g 2 røde) = [tex] \left ( \frac{5}{10} \times \frac{4}{9}\times \frac{5}{8} \times \frac{4}{7} \right) = \frac{5}{63}[/tex]
Dette er også feil i følge fasiten

summen av disse tre burde jo tilsammen bli èn, så jeg ser at det er noe galt her, men hvordan løser jeg da b) og c)?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

b)

[tex]P=\frac{{5\choose 3}{5\choose 1}}{{10\choose 4}}\cdot 2[/tex]

c)
[tex]P=\frac{{5\choose 2}{5\choose 2}}{{10\choose 4}}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marteens
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 21/11-2010 22:30

Det stemmer med fasiten. Takk =)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Greit å forstå hvorfor det blir slik og da, har du hørt om hypergeometrisk fordeling?

Grunnen til at du får feil svar er at du ikke regner med alle mulighetene. Før du har fått helt orden på hypergeometrisk fordeling, kan det være lurt å tegne et par valgtre =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar