Estimere integral som riemansum

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Skal finne arealet under en graf ved hjelp av å sette opp riemansummer, og ja...

Oppgaven er

[tex]\int_2^5 \sqrt{x-1} dx[/tex]

Finn verdien av integralet ved å skrive det som en riemansum

Laget en fin tegning, og etter litt strev kom jeg frem til følgende.

Undersum = [tex] \lim_{n \to \infty} \sum\limits_{i = 1}^n {\frac{3}{n}\sqrt {1 + \frac{{3i - 3}}{n}} } [/tex]

Oversum = [tex] \lim_{n \to \infty} \sum\limits_{i = 1}^n {\frac{3}{n}\sqrt {1 + \frac{{3i}}{n}} } [/tex]

Men jeg klarer ikke å finne summen av noen av disse summene for hånd, ved å ta gjennomsnittet av de to over fant jeg raskt ut at arealet konvergerte mot 4.66666... eller [tex]\frac{14}{3}[/tex]

Er det mulig å finne et uttrykk for noen av summene over, også la denne gå mot uendelig? Eller må jeg bare la det siste steget være kalkulatormat?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Prøv med en annen tilnærming, f.eks x_i = 1+i^2/n^2 for i =n til i = 2n og la n gå mot uendelig.
Svar