Vektoroppgave 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Marteens
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 21/11-2010 22:30

Hei. sliter med enda en vektoroppgave.

Gitt to vektorer [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b}[/tex] som har lengde henholdsvis 5 og 3 og som lager en vinkel på [tex]\pi/3[/tex] rad.
Finn vinkelene mellom en tredje vektor [tex]\vec{c}[/tex] og de to andre når du vet at

[tex](\vec{a} + \vec{b}) \cdot \vec{c} = 0[/tex] (skalarprodukt)

[tex](\vec{a} + \vec{b}) \times \vec{c} = \vec0[/tex] (kryssprodult)

Hvordan går jeg frem her?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvis vi ser på den første. Hvilken vinkel har [tex]\vec{a} + \vec{b}[/tex]? Videre vet du at når du prikker denne vektoren med [tex]\vec{c}[/tex] skal du få 0. Hva vet du om to vektorer når skalarproduktet mellom dem er 0?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Marteens
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 21/11-2010 22:30

Da er det ortogonale. Altså står [tex](\vec{a} + \vec{b}) [/tex] vinkelrett på [tex]\vec{c}[/tex]. Ikke sant?

Men hvordan er det mulig at også kryssproduktet blir 0? der faller jeg ut, for er ikke et kryssprodukt null bare hvis de to vektorene er parallelle, eller altså når sinus til vinkelen mellom de to vektorene blir null? Og i såfall er jo det motsatt av det vi tidligere fant ut med at de var ortogonale.. eller surrer jeg nå?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Der er jeg enig! Jeg tolket oppgaven som at det er to tilfeller og at du skal ta hvert tilfelle for seg. Ikke at begge ligningene gjelder samtidig. Da blir det jo som du sier ganske umulig. Hvis prikkproduktet er 0 så er enten en av vektorenes lengde 0, eller så er vinkelen 90 grader. På samme måte er kryssproduktet 0 dersom en av vektorene har lengde 0, eller vinkelen er 0 grader. Jeg kan hvertfall ikke se at dette skal kunne gå opp. Kanskje noen andre vet hva som menes?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Marteens
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 21/11-2010 22:30

Kanskje du har rett, at det er ment som to oppgaver og ikke èn. Den tanken har jeg ikke engang tenkt. :P Det ville gjøre jobben noe enklere vil jeg tro. Jeg skal se om jeg klarer det nå =)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Hvis både prikk- og kryssproduktet er 0 må c være 0-vektoren, og da er det meningsløst å snakke om vinkler. En annen mulighet er at summen a+b er 0, men siden a og b har ulik lengde er vel dette umulig.
Svar