Oppgave i enkel samfunnsøkonomi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Magneman
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 03/02-2009 18:20

Hei! Sitter her og leser litt samfunnsøkonomi. Synes det er litt tungt i og med at læreboka er på engelsk, men det går helt greit.

Har en oppgave jeg lurer litt på:

"Your fruit stall has 100 ripe peaches that must be sold at once. Your supply curve of peaches is vertical. From past experience, 100 peaches are demanded if the price is at £1. (a) Draw a supply and demand diagram, showing market equilibrium. (b) The demand elasticity is -0.5. You discover ten of your peaches are rotten and cannot be sold. Draw the new supply curve. What is the new equilibrium price?"

Først av alt så står det at kurven er vertikal. Når supply = 100, så går vel grafen rett oppover der x = 100?
Jeg skjønner ikke helt hvordan det er med equilibrium. Da må jeg ha en funksjon for etterspørsel, men det er bare oppgitt tilbud, men equilibrium price må vel her være £1 og equilibrium quantity = 100? Ser ikke noen annen løsning.

Og hvordan gjør jeg det i (b) når jeg får oppgitt demand elasticity og jeg bare får solgt 90 pærer? :?
Magneman
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 03/02-2009 18:20

Må nesten bumpe denne. :P
båttt
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 09/09-2008 22:41

Magneman skrev:Først av alt så står det at kurven er vertikal. Når supply = 100, så går vel grafen rett oppover der x = 100?
Jeg skjønner ikke helt hvordan det er med equilibrium. Da må jeg ha en funksjon for etterspørsel, men det er bare oppgitt tilbud, men equilibrium price må vel her være £1 og equilibrium quantity = 100? Ser ikke noen annen løsning.
Ja, det stemmer at kurven er vertikal. Du må få solgt alle varene med en gang, uansett pris. Du trenger ikke tegne etterspørselskurve i oppgave A, du vet allerede likevektspunktet (1 pund, 100 varer).
Og hvordan gjør jeg det i (b) når jeg får oppgitt demand elasticity og jeg bare får solgt 90 pærer?
Når du vet hvordan elastisiteten er, så vet du hvordan kurven ser ut. y=pund, x=varer.

Etterspørselen synker med 0,5y når du øker med 1x. Når x=100, er y=1. Hvilket punkt er du på kurven når du reduserer x med 10 fra 100 til 90?
Magneman
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 03/02-2009 18:20

Ah ok. Selvfølgelig.
Elastisitet på -0,5 tilsier at 1% økning i pris gir -0,5 økning i kvantum.
En økning på 20% i pris gir altså -10% økning i kvantum, og ny likevektspris er altså 1,2£? :D
Svar