Vise at en estimator er suffisient

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Trenger hjelp til statistikk gitt, må innrømme at jeg har jobbet lite med dette faget i det siste.

Skal vise at [tex]\hat{\sigma}^2 = \sum_{i=1}^n {Y_i}^2[/tex] er suffisient for [tex]\sigma^2[/tex], der [tex]Y_1, \ldots, Y_n[/tex] er normalfordelte med forventningsverdi lik 0 og varians [tex]\sigma_^2[/tex].

Disse vil ha pdf [tex]f_Y(y;\sigma^2) = \frac{1}{\sqrt{2\pi \sigma^2}}e^{-\frac{y^2}{2\sigma^2}[/tex]

Begynner med å finne rimelighetsfunksjonen:

[tex]L(\sigma^2) = \prod_{i=1}^n f_Y(Y_i;\sigma^2) = \frac{1}{(2 \pi \sigma^2)^{n/2}} \; e^{-\frac{1}{2\sigma^2}\sum_{i=1}^n Y_i^2[/tex]

Har skjønt det slik at denne skal kunne skrives som et produkt av pdf'en til [tex]\sigma^2[/tex] og en funksjon som kun avhenger av [tex]Y_i[/tex]. Lurer på hvordan jeg finner denne pdf'en. Prøvde å søke det opp, virket som om det hadde noe å gjøre med chi kvadratfordeling, som jeg ikke har hatt om ennå. Kan også godt hende at det er noe jeg har misforstått.

All hjelp og kommentarer settes pris på!
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

En stund siden jeg hadde statistisk estimeringsteori, men hvis jeg ikke husker feil er det du må vise at [tex]p(x|T(x)=\sum_{n=0}^{N-1} x[n]^2=T_0;\sigma^2)[/tex] er uavhengig av [tex]\sigma^2[/tex].

pdfen du må bruke tror jeg blir som du sier, Chi-kvadrat med N frihetsgrader, [tex]p(s) = \frac{1}{2^{N/2}\Gamma(\frac N2)}e^{-\frac s2}s^{\frac N2-1}, s>0[/tex] der [tex]s=\sum_{n=0}^{N-1} x[n]^2/\sigma^2[/tex].

Hvis jeg har forstått det riktig skal du ende opp med noe ala [tex]\frac{1}{\pi^{\frac N2}}\delta(T(x)-T_0)/\frac{1}{\Gamma(\frac N2)} T_0^{\frac N2-1}[/tex] :-)

og beklager notasjonen,enklere å bruke det jeg selv har bltt vant med ;)
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Går sikkert an å gå frem slik ja, men må finnes en lettere metode siden vi ikke har hatt om chi kvadrat-fordeling. Men takk!:)
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Du kan jo alltids si at siden du kan faktorisere [tex]p(y;\sigma^2)[/tex] til [tex]g(T(y),\sigma_^2)h(y)[/tex], der [tex]h(y)=1[/tex] så vil [tex]T(y)[/tex] vil tilstrekkelig statistikk for [tex]\sigma^2[/tex] av Neyman-Fisher, men da har du ikke eksplisitt vist at [tex]\hat{\sigma}^2[/tex] er tilstrekkelig. For å gjøre dette må du vise at [tex]p(y|\sum_i y_i^2=T_0;\sigma^2)[/tex] er uavhengig av [tex]\sigma^2[/tex], og for å gjøre dette tror jeg du må veien om [tex]\chi^2[/tex]-pdfen (med mindre jeg overkompliserer noe veldig). Tror faktisk jeg fikk en lignende oppgave på eksamen da jeg hadde det, og da var det i alle fall slik man gjorde det.
Svar