Hvordan lære matte?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hamsund86
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 23/05-2012 21:58
Sted: Sortland

Hei :)
Jeg lurer på om noen her inne har noen tips til meg om bøker jeg kan lese, eller andre råd for å lære meg matematikk på fagskolenivå? Er nesten ferdig med første året på maritim fagskole nå, og består forhåpentligvis matematikk og fysikk med nød og neppe... sliter med det meste som har med likninger, logaritmer og liknende, og furstrasjonen blir bare større og større. Vil så gjerne, men får ikke til! Blir bare forvirret av omgjøringer av fortegn, snuing av formler og x'er og y'er! Fint med noen tips :)
Mvh. Stian
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

http://www.khanacademy.com
http://udl.no/

Den øverste linken har jeg brukt mye på videregående og også litt på universitetet. Jeg synes han er veldig flink, spesielt med tanke på forståelse for hva man faktisk holder på med.

Den siste har jeg ikke sett så veldig mye på, men er absolutt verdt å se igjennom :) er vel en fra forumet her som har laget disse om jeg ikke bommer helt.

Ellers går mengdetrening og matematikk ganske bra sammen :) For å bli stø på matematikken må man regne en del oppgaver å 'tenke selv', ikke bare pugge hva andre sier og gjør, for så å sitere de.
Så f.eks se over de emnene du er usikker på om du finner det i linkene jeg har vist over, for så å lese litt i ditt eget pensum og gjøre tilhørende oppgaver. Funket greit for meg hvertfall.
Sist redigert av gundersen den 24/05-2012 00:13, redigert 1 gang totalt.
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Jeg anbefaler denne boka!

Bilde
Mathematics is the gate and key to the sciences.
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

er vel fagskolenivå som er relevant for han?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Heisan hoppsan, velkommen til forumet!

Mine to tips er å hjelpe andre eksempelvis her inne, det lærer en enormt av. Om det er noe du ikke får til er det bare å spørre her inne og, godt mulig du får svar og =)

Prøv også å bygg opp et solid fundament. Er ikke noe vits å jobbe på taket om grunnmuren ikke er der. Da faller hele huset sammen.

Så jobb med det grunnleggende, pugg enkle logaritmeregler, og potensregler og prøv å se sammenhenger.
Om noen potens/regneregler virker "magiske" så er det også lurt å putte inn tall for å sjekke.

La oss si at du ikke husker om [tex]a^2 \cdot a^3 = a^5[/tex] eller om det var [tex]a^2 \cdot a^3 = a^6[/tex], da kan du bare sette inn noen tall, for eksempel [tex]a=3[/tex]. da får du at

[tex]3^2 \cdot 3^3 = 243[/tex], og at [tex]3^5 = 243[/tex] mens [tex]a^6 = 729[/tex]. Altså er regneregelen at [tex]a^b \cdot a^c = a^{b + c} [/tex]

Klarer du de fleste av disse faktoriseringsoppgavene under, da har du rimelig godt tak på faktoriseringer og slikt.

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=30739
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

gundersen skrev:er vel fagskolenivå som er relevant for han?
Mye av det han spør om er forklart veldig bra i den boka, og jeg vet at i matte er det ofte det grunnleggende som ikke sitter.
Mathematics is the gate and key to the sciences.
hamsund86
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 23/05-2012 21:58
Sted: Sortland

Tusen takk for alle svar så langt :)
Skal studere alle forslagene her inne nøye :)
Problemene startet vel på slutten av barneskole/begynnelsen av ungdomsskolen, så er vel kansje riktig plass å starte studiene igjen!
Mvh. Stian
Svar