t1 + s1 + s2 i løpet av sommerferien?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
blazesomehomies
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 30/06-2012 18:08

Hei
får plass ved samfunnsøkonomilinjen ved uio til høsten.
Matte er ikke krav, men anbefales STERKT
Har fra før kun p-matte (enkleste matten) fikk 5 med lite jobbing.
Er vel verken god eller dårlig i matte, tror jeg.
[Uansett vil jeg helst kunne s1 + s2 før jeg starter. Er det mulig å lære seg dette før august , altså på litt under to måneder?
Regner med at noe i pensum kan hoppes over hvis man ikke trenger det i økonomi.

Takk for svar
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Det kan vel ikke skade å gjøre seg kjent med stoffet hvertfall, om du uansett skal inn på denne linja uavhengig av hvor bra du personlig syns du takler S1 og S2 matten?
Det blir kanskje litt vanskelig å fordøye hele pensumet på 2 sommermåneder, så jeg ville personlig ikke stresset så alt for mye med det men heller fokusert mer på det når den tid kommer. De fleste av vennene mine som har gått økonomirelaterte studier har hatt innføringskurs i matematikk første semester som en del i bacheloren, jeg ville heller tatt det igjen der. Men det er bare mine 2 cents, og når jeg tenker meg om svarte jeg egentlig ikke på spørsmålet ditt heller :)

Ja, det er mulig men veldig tidkrevende å lære seg så mye nytt pensum på 6 uker. Og når du sier du skal lære deg dette, regner jeg med at det vil si at du ville fått en god karakter på en evt. eksamen.
blazesomehomies
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 30/06-2012 18:08

skal ikke inn uansett, men har snitt godt over poenggrensen, så kommer inn om jeg setter det som førstevalg. Ser på uio.
http://www.uio.no/studier/program/samfu ... ppbygging/
at det ikke er nevneverdig matte før andre semester.
Kan kanskje ta igjen matten første semester da, pluss en del nå i ferien.
Vurderer enten dette, eller å prøve en linje uten spesielle mattekrav, og gå den om jeg trives, og evt. droppe ut, og bruke tiden frem mot neste sommer og skolestart 2013 på å sette meg inn i matten.


takk for svar forresten.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Det er mulig, men husk at gjennomsnittlig tar disse tre fagene 3 år å gå igjennom, og det å kjøre igjennom pensum på 2 måneder er tilnærmet umulig. Jeg ville tatt en titt på 1T eksamener, og se hva du ikke får til der. Også arbeidet med grunnleggende kunnskaper.

Plussing, ganging deling. Økonomidelen får du helt sikkert god repitisjon på.
Hopp gjerne helt over S1 pensum og fokuser på S2.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Det virker ikke som ECON2200 krever veldig mye forkunnskaper. Nå til våren innledet de med følgende intensivkurs:

http://www.uio.no/studier/emner/sv/oeko ... ivkurs.txt

Bortsett fra det om flere variabler den siste dagen, er alt som blir gjennomgått veldig grunnleggende fra videregående. Du kan også anta at dette er det som anses som det viktigste å lese på nå.

Hvis du er villig til å dype tåen i vannet, holdes det nå til høsten et åpent forkurs for dem som begynner på mer matematikkrevende studier. Variant 1 har en del sammenfaller med intensivkurset (dog er det noe geometri og vektorregning der og, som ikke vil være relevant på samme måte).

http://www.mn.uio.no/math/studier/forkurs/index.html
blazesomehomies
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 30/06-2012 18:08

2357 -

Når du sier grunnleggende fra videregående - mener du da fra p eller s matte - ( s formoder jeg)

Virker som du har peiling, går du økonomi ved uio?, og tror du det vil gå greit å starte med kun p matte + det jeg lærer med masse arbeid / sette seg litt inn i i s-matte frem til studiestart?

ser ut til at det ved bachelorstudiet i samføk ikke er spes. matte før andre semester.. vil kanskje rekke og ta igjen på mattefronten innen da?



Takk for svar forresten = )
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Jeg siktet i grunn ikke til et bestemt kurs. Jeg har ikke hatt P- og S-matte, men alt på den listen dekkes av 1T og R1. Og det tilsvarende burde gjelde for S-matten også.

Jeg studerer matematikk, så all eventuell 'peiling' kommer fra at jeg snoket litt på emnesiden til ECON2200. Ut ifra studieoppbygningen du lenket, er jeg enig at det ikke ser ut som du får (bruk for) matematikk før andre semester, noe som burde gi deg god tid på å sette seg inn i S-matten.
blazesomehomies
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 30/06-2012 18:08

går litt bort fra eget topic nå
ser i tidl. eksamensensoppgaver at det ikke er ''alt for lette'' oppgaver¨selv i econ2200
http://www.sv.uio.no/econ/studier/admin ... 5B1%5D.pdf

studere innføringskurs og lære seg all den matten på siden blir nok for mye, tror jeg.

Tror heller jeg går for en utdanning uten matte-krav, og trives jeg ikke der dropper jeg ut, og setter meg inn i matten og starter på økonomi til neste år, med stålkontroll på matten, i stedenfor og mye mulig henge etter, og følge at det er tungt og kjdelig hele veien. Man trives best når man mestrer noe, så vil nok få en bedre oppfatning av studie om jeg evt.starter på samf.øko studiet til neste år..
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Matematikk man ikke har gått igjennom vil ofte se veldig gresk ut, så du burde ikke la deg skremme så veldig mye.
Om det er dette du vil, så ville hvertfall ikke jeg vært for kjapt ute med å velge det bort.
Det er dette du skal bruke et halvt år på å lære deg, de krever ikke at du skal kunne dette på forhånd.
Svar