Grense-sammenlikningskriteriet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

[tex]$$\sum\limits_{n = 1}^\infty {{{{{\sin }^2}n} \over {{n^2} + 5n}}} $$[/tex]

Syntes det var litt vanskelig å se hva jeg skal sammenlikne med?

Foreslår: [tex]$$\sum\limits_{n = 1}^\infty {{1 \over {{k^2}}},\;som\;jeg\;vet\;konvergerer.} $$[/tex]


Vanligvis kan f.eks. jeg gjøre slik: [tex]$$\left( {{{\sqrt n } \over {{n^2}}} = \frac{1}{n^{\frac{3}{2}}} \right)$$[/tex] som ville sagt meg at jeg kunne sammenligne med: [tex]$$\sum\limits_{n = 1}^\infty {{1 \over {k^{\frac{3}{2}}}}},\;som\;jeg\;vet\;konvergerer,\;da\;p > 1.} $$[/tex]

Men hva gjør jeg med tilsvarende oppgaver som ovenfor?

EDIT: Oppgaver med sinus i.
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Her har jeg følgende forslag: [tex]n^2 + 5n > n^2[/tex], ikke sant? Så da er [tex]\frac{1}{n^2 + 5n} < \frac{1}{n^2}[/tex]. Er du enig i det? Nå gjenstår det å gjøre rede for sinus-faktoren. Kan du si noe om denne? (Hint: Hva er verdimengden til sinus-funksjonen?)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

du vet at [tex]sin^{2}(n) \leq 1[/tex] Du kan derfor si at:
[tex]\frac{sin^{2}(n)}{n^2+5n} < \frac{1}{n^2+5n}[/tex] Ser du hva du kan gjøre herfra?
EDIT: vektormannen kom meg i forkjøpet :( Litt artig at vi valgte å se på to forskjellige ting som sammen løste hele oppgaven for han :D got lucky
Sist redigert av gundersen den 28/08-2012 11:47, redigert 1 gang totalt.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hehe, sånn går det når vi er så ivrige her inne :P
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Nå føler jeg dere bruker mer Sammenligningskriterier enn Grense-sammenligningskriteriet ?

Jeg ville foreslått:

[tex]$$\sum\limits_{n = 1}^\infty {{{{{\sin }^2}n} \over {{n^2} + 5n}}} \;\;,\;der\;\;n > 1.$$[/tex]

[tex]$$L = {\lim }\limits_{n \to \infty } \frac{\frac{sin^2n}{n^2+5n}}{\frac{1}{n^2}} \cdot {{{n^2}} \over {{n^2}}} = {\lim }\limits_{n \to \infty } {{{n^2}{{\sin }^2}n} \over {{n^2} + 5n}} \cdot {{{n^{ - 2}}} \over {{n^{ - 2}}}} = {\lim }\limits_{n \to \infty } \frac{sin^2n}{1+\frac{5}{n}} = {{{{\sin }^2}n} \over {1 + 0}}$$[/tex]


Satt meg litt fast med sinusen på slutten der, resonnerte meg frem til:

[tex]$$ - 1 \le \sin n \le 1$$[/tex]

[tex]$$1 \le {\sin ^2}n \le 1$$[/tex]

Altså sinus er større enn eller lik 1, og mindre enn eller lik 1. Dette sier meg at sinus må være [tex]$${\sin ^2}n = 1$$[/tex]


Fra Wolfram ser jeg at rekken min skal konvergere:

http://www.wolframalpha.com/input/?i=Sum[%28+sin+^%282%29%29%2F%28x^%282%29%2B5x%29%2Cx%3D1%2C+infinity+]
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ok, beklager, da gjør vi det på den måten. Jeg er enig i regningen din frem til og med [tex]\frac{\sin^2 n }{1} = \sin^2 n [/tex], men ikke i dobbeltulikheten etterpå.

Når du har en dobbeltulikhet så kan du ikke bare opphøye alle sider i et tall. Syns du det virker rimelig at [tex]\sin^2 n = 1[/tex] uansett hva n er? Sinus blir kun 1 når argumentet er [tex](2k-1)\frac{\pi}{2}[/tex]. Det skjer aldri her, siden n bare er hele tall.

Det er riktig at [tex]-1 \leq \sin n \leq 1[/tex]. Det vil altså si at sin n er mellom -1 og 1. Men da må [tex](\sin n)^2[/tex] være mellom 0 og 1, ikke sant? (Alle verdiene som er mellom 0 og 1 vil forbli mellom 0 og 1 når man opphøyer i andre, mens de som er mellom -1 og 0 vil opphøyes til et tall mellom 0 og 1. Det er ikke slik at alle tallene plutselig blir 1 når du opphøyer i andre.)

Ok, så det vi har nå er at [tex]0 \leq \sin^2 n \leq 1[/tex]. Grensesammenligningstesten sier at hvis denne grensen blir forskjellig fra 0 og ikke uendelig, og den kjente rekken konvergerer, så vil også denne gjøre det. Her er ikke det helt i boks enda, for vi har, slik det står nå at [tex]\sin^2 n [/tex] kan bli 0. Men er det mulig når n bare er et helt tall?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Vektormannen skrev:Det er riktig at [tex]-1 \leq \sin n \leq 1[/tex]. Det vil altså si at sin n er mellom -1 og 1. Men da må [tex](\sin n)^2[/tex] være mellom 0 og 1, ikke sant? (Alle verdiene som er mellom 0 og 1 vil forbli mellom 0 og 1 når man opphøyer i andre, mens de som er mellom -1 og 0 vil opphøyes til et tall mellom 0 og 1. Det er ikke slik at alle tallene plutselig blir 1 når du opphøyer i andre.)

Ok, så det vi har nå er at [tex]0 \leq \sin^2 n \leq 1[/tex]. Grensesammenligningstesten sier at hvis denne grensen blir forskjellig fra 0 og ikke uendelig, og den kjente rekken konvergerer, så vil også denne gjøre det. Her er ikke det helt i boks enda, for vi har, slik det står nå at [tex]\sin^2 n [/tex] kan bli 0. Men er det mulig når n bare er et helt tall?
Syntes det har vært veldig vanskelig å se at: [tex]-1 \leq \sin n \leq 1[/tex] blir til: [tex]0 \leq \sin^2 n \leq 1[/tex] - men det ser jeg nå.

Sjekket også om [tex]$${\sin ^2}n = 0$$[/tex] ved bruk av n>1, ifølge kalkulatoren min skjer ikke dette fra n=1 til n=20 hvertfall... Må vel til med induksjonstest her for å bevise at det ikke stemmer?

Har du en enkel og logisk forklaring for hvorfor det ikke er slik?


Tilbake til oppgaven: [tex]{\lim }\limits_{n \to \infty } \frac{sin^2n}{1+\frac{5}{n}} = {{{{\sin }^2}n} \over {1 + 0}}[/tex]

Nå vet jeg at [tex]$${\sin ^2}n$$[/tex] aldri får verdien 0, men vet jeg at L eksisterer? At dette ikke går mot uendelig?

Hvordan ville du ført slutten?
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Razzy skrev: Nå vet jeg at [tex]$${\sin ^2}n$$[/tex] aldri får verdien 0, men vet jeg at L eksisterer? At dette ikke går mot uendelig?
Jeg beklager, her har jeg oversett noe viktig selv :P. Vi vet at [tex]\sin^2 n[/tex] ikke blir uendelig, siden den er mellom 0 og 1. Men du har et viktig poeng når du spør om grensen eksisterer, for det gjør den faktisk ikke. [tex]\sin^2 n[/tex] vil ikke gå mot en bestemt verdi når n går mot uendelig, siden den hele tiden veksler mellom verdier mellom 0 og 1 et sted (sinusfunksjonen gjentar jo seg selv).

Så i bunn og grunn så fører ikke grensesammenligningstesten frem her, og for å vise at rekken konvergerer må du bruke f.eks. sammenlignignskriteriet, som gundersen og jeg brukte ovenfor her.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Vektormannen skrev:
Razzy skrev: Nå vet jeg at [tex]$${\sin ^2}n$$[/tex] aldri får verdien 0, men vet jeg at L eksisterer? At dette ikke går mot uendelig?
Jeg beklager, her har jeg oversett noe viktig selv :P. Vi vet at [tex]\sin^2 n[/tex] ikke blir uendelig, siden den er mellom 0 og 1. Men du har et viktig poeng når du spør om grensen eksisterer, for det gjør den faktisk ikke. [tex]\sin^2 n[/tex] vil ikke gå mot en bestemt verdi når n går mot uendelig, siden den hele tiden veksler mellom verdier mellom 0 og 1 et sted (sinusfunksjonen gjentar jo seg selv).

Så i bunn og grunn så fører ikke grensesammenligningstesten frem her, og for å vise at rekken konvergerer må du bruke f.eks. sammenlignignskriteriet, som gundersen og jeg brukte ovenfor her.
Så her faller hele korthuset mitt sammen og jeg må bevise hypotesen min om at den konvergerer med en annen test! hehe

På skolen har vi jo gått fra emne: Integralgriteriet til Sammenligningskriteriet og Grense sml.kriteriet og nå skal vi begynne på forholdskriteriet.

Det jeg skal fram til her er et hvis jeg ikke er så "trygg" på sammenligningskriteriet kan jeg bevise dette med integralkriteriet istedet f.eks.?

Føles ut som jeg har endel valg her!

Kravne for integralkriteriet er jo: rekken må være monotont avtakende og konvergere mot null der alle ledd er positive og at funksjonen jeg definerer må være kontinuerlig og avtakende for x > eller lik 1.

Integraltesten kan være en gangske omfattende test, evt kan jeg jo ta en l¨hopital?

Mye valg. Tror jeg prøver med på sammenligningstesten da oppgaven ber meg velge mellom sml.testen og grense.sml.testen... puh mye tekst her :)
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

For at integraltesten skal fungere må du kunne klare å integrere [tex]a_n[/tex], klarer du det her? ;)

Som nevnt tidligere

[tex]\sum_{n=1}^\infty \frac{\sin(n)^2}{n^2 + 5} \leq \sum_{n=1}^\infty \frac{1}{n} - \frac{1}{n+5} = 1 + \frac12 + \frac13 + \frac14 + \frac15 = \frac{137}{60}[/tex]

siden rekken vi sammenlikner med er teleskoperende.
Sist redigert av Nebuchadnezzar den 29/08-2012 10:30, redigert 2 ganger totalt.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Nebuchadnezzar skrev:For at integraltesten skal fungere må du kunne klare å integrere [tex]a_n[/tex], klarer du det her? ;)
At jeg klarer å integrere [tex]$${1 \over {{n^2}}}$$[/tex] ?
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Nei, tenkte mer på direkte [tex]\int_1^\infty \sin(n)^2/(n^2+5n) \,\mathrm{d}n[/tex]

Men husk at du ikke kan bruke integraltesten på [tex]1/n^2[/tex], da dette ikke vil si noe om rekka di. Det du kan gjøre er å se at

[tex]\sum_{n=1}^{\infty} \frac{\sin(n)^2}{n^2+5n} \leq \sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n^2+5n}[/tex]

også bruke integraltesten på

[tex]\int_1^\infty \frac{\mathrm{d}n}{n^2+5n}[/tex]

eller se at sistnevnte rekke er en teleskoperende rekke, som ikke er fryktelig vanskelig å beregne summen av.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Nebuchadnezzar skrev:Nei, tenkte mer på direkte [tex]\int_1^\infty \sin(n)^2/(n^2+5n) \,\mathrm{d}n[/tex]

Men husk at du ikke kan bruke integraltesten på [tex]1/n^2[/tex], da dette ikke vil si noe om rekka di. Det du kan gjøre er å se at

[tex]\sum_{n=1}^{\infty} \frac{\sin(n)^2}{n^2+5n} \leq \sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{n^2+5n}[/tex]

også bruke integraltesten på

[tex]\int_1^\infty \frac{\mathrm{d}n}{n^2+5n}[/tex]

eller se at sistnevnte rekke er en teleskoperende rekke, som ikke er fryktelig vanskelig å beregne summen av.
Dette ble NTNU stoff... :P

Hvis jeg heller prøver meg mot sml.kriteriet:

[tex]$${{{{\sin }^2}n} \over {{n^2} + 5n}} \ge d \cdot {1 \over {{n^{p\; \le \;1}}}}$$[/tex]

Men hva skal jeg sammenligne mot? Var litt vanskelig å se; kanskje 1/n?

EDIT: Det står visst om dette lengre oppe i tråden... sry
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

gundersen skrev:du vet at [tex]sin^{2}(n) \leq 1[/tex] Du kan derfor si at:
[tex]\frac{sin^{2}(n)}{n^2+5n} < \frac{1}{n^2+5n}[/tex] Ser du hva du kan gjøre herfra?
[tex]\frac{sin^{2}(n)}{n^2+5n} < \frac{1}{n^2+5n}[/tex]

Er ikke helt med på hvorfor dere holder på med: [tex]\frac{1}{n^2+5n}[/tex] jeg skal jo sammenligne med en p-rekke.

Og jeg skal også vise at: [tex]$${{{{\sin }^2}n} \over {{n^2} + 5n}} \ge d \cdot {1 \over {{n^{p\; \le \;1}}}}$$[/tex]

Fordi hvis det under divergerer så vil også det som er større divergere. Det vil jo på en måte skyve [tex]$${{{{\sin }^2}n} \over {{n^2} + 5n}}$$[/tex] det foran seg.


Vektormannen er du her?
Sist redigert av Razzy den 29/08-2012 11:04, redigert 1 gang totalt.
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Les min første post sammen med gundersen sin. De to løser problemet :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar