Komplekse annengradsligninger, eksempel fra Kalkulus

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
asdf
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 14/05-2006 20:43

I et eksempel fra Kalkulus av Tom Lindstrøm (side 132) gås det igjennom en løsning av annengradsligningen [tex]z^2 +2iz-1-i[/tex]. Det stegnet jeg lurer på er [tex](-2i\pm sqrt((2i)^2 -4*1*(-1-i))/2 = (-2i\pm sqrt(4i))/2[/tex]

Hvordan blir uttrykket under kvadratroten forkortet ned til 4i?
Brahmagupta
Guru
Guru
Innlegg: 628
Registrert: 06/08-2011 01:56

[tex](2i)^2-4(-i-1) = -4+4i+4=4i[/tex]
husk at [tex]i^2=-1[/tex]
asdf
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 14/05-2006 20:43

Ja... takk.[/tex]
asdf
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 14/05-2006 20:43

Istedet for å lage to dumme tråder på rad spør jeg heller her: I samme kapittel (Å trekke røtter av komplekse tall) har man følgende oppgave: Finn røttene til alle komplekse løsninger av ligningen [tex]z^3 + iz^2 + z = 0[/tex]. Jeg vet ikke helt hva vi har lært hittil som kan brukes til å løse denne oppgaven. Jeg har prøvd å ta polynomer som så ut som det kunne gi ligningen, og det nærmeste jeg kom var vel [tex](z+i)(z-i)(z-i)[/tex], men da fikk jeg en -i til overs.

Jeg vil ikke ha svaret, jeg vil helst ha hint til hvordan jeg skal tenke/hva jeg skal bruke.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

[tex]z^3 + iz^2 + z \,=\, z\left(z^2 + iz + 1\right) \,=\, \ldots[/tex]

Men pass på, svaret blir ikke pent..
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar