Hei !!
Kan dere hjelpe meg å forstå hva skjer i dette progremmet ..... ?
Oppgave 5. Følgende python-program er gitt:
from random import random
antfeil = 0; N = 10000
x0 = y0 = z0 = 0.0
feildistrib1 = feildistrib2 = 0.0
for i in range(N):
x = random(); y = random(); z = random()
distrib1 = (x + y) * z
distrib2 = x*z + y*z
if distrib1 != distrib2:
antfeil += 1
x0 = x; y0 = y; z0 = z
feildistrib1 = distrib1
feildistrib2 = distrib2
print (100. * antfeil/N)
print (x0, y0, z0, feildistrib1 - feildistrib2)
En kjøring av programmet ga utskriften
30.9
0.353844048298 0.0889988070385 0.276307017492 1.38777878078e-17
Forklar hva programmet gjør og hva utskriften forteller oss.
Lykke til!!
Også klarer jeg ikke siste steg i følge induksjon:
Følgen {xn} er gitt ved differensligningen
xn = cos(xn−1)xn−2 sin(xn−3) for n ≥ 3
ogx0 =3,x1 =2ogx2 =1.Visvedinduksjonat0≤xn ≤1foralle
heltall n ≥ 3.
induksjon, Python program
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Kode: Velg alt
distrib1 = (x + y) * z
distrib2 = x*z + y*z
Poenget med oppgaven er at dere skal lære om at flyttallsaritmetikk ikke er helt nøyaktig.
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
For det første, kan du plassere python koden inne i et kode klammer?
Da skriver du
[code.] python saker [\code.]
Husk å fjerne punktumene. Hvor er det du faller ut i koden, hvilken linje er det du ikke forstår?
Da skriver du
[code.] python saker [\code.]
Husk å fjerne punktumene. Hvor er det du faller ut i koden, hvilken linje er det du ikke forstår?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Kode: Velg alt
random()
Tror ikke du lærer så mye om jeg gjør leksene dine for deg, så jeg vil ikke forklare mer detaljert. Dette må du nok jobbe litt med selv.... Lær deg python, det finnes mange kurs på nettet, og gå gjennom programmet steg for steg.
Hei,
Poenget med oppgaven er å se at datamaskiner ikke framstiller flyttall nøyaktig. Hvordan og hvorfor dette skjer er nøye beskrevet i kompendiet til MAT-INF (kapitlene 3-5).
Spør gjerne gruppelæreren din.
Poenget med oppgaven er å se at datamaskiner ikke framstiller flyttall nøyaktig. Hvordan og hvorfor dette skjer er nøye beskrevet i kompendiet til MAT-INF (kapitlene 3-5).
Spør gjerne gruppelæreren din.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)