Lineære avbildninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

[tex]C^{1}([0,1],\mathbb{R})\cap BC([0,1],\mathbb{R})\rightarrow BC([0,1],\mathbb{R})[/tex]
[tex]f\rightarrow f\prime[/tex]
med [tex]BC([0,1],\mathbb{R})[/tex] - normen på underrommet [tex]C^{1}([0,1],\mathbb{R})[/tex]

Skal se om dette er en lineær, eller lineær og bundet avbildning.
Har gjort lignende oppgaver med i andre rom, men vet ikke hvor jeg skal begynne her :p vært fint med et lite hint på hvordan jeg skal prøve å løse denne oppgaven :s
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Når det gjelder linearitet så er det vel allment kjent at derivasjonsoperatoren er lineær. Jeg tror ikke det må vises? Både f og f' er i BC([0,1], R). Da skal det ikke så mye mer til for å vise at transformasjonen er bundet tror jeg? Kan godt være jeg har tenkt for enkelt her. Var litt usikker på dette selv...

Edit: transformasjonen eri kke bundet, et moteksempel på det er f.eks. [tex]f(x) = \sin nx[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Det kritiske i denne oppgaven er at det skal være den samme konstante M'en som opptrer i ulikheten

[tex]||f^{\prime}|| \leq M ||f||[/tex]

for alle funksjoner f i rommet. Selv måtte jeg klø meg litt i hodet før jeg innså dette. Om jeg har tenkt riktig, er følgende da et eksempel på at vi ikke har med en begrenset transformasjon å gjøre:

For enhver n, definer [tex]f_n(x) = e^{nx}[/tex]. Anta at det eksisterer en M som i ulikheten over. Da har vi

[tex]||f_n^{\prime}|| = \sup_{x \in [0,1]}|ne^{nx}| = ne^n[/tex]
[tex]||f_n|| = \sup_{x \in [0,1]}|e^{nx}| = e^n[/tex]

Så følgende ulikhet må gjelde:

[tex]ne^n \leq Me^n[/tex]

som gir

[tex]n \leq M[/tex]

Men dette gjelder åpenbart ikke for n = M+1, altså har vi nådd en selvmotsigelse.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Klødde meg en del i hodet der jeg også. Men slik må det være ja :)

Syns oppgave 3 på denne øvingen var drøy. Kommet på noe lurt der?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Spurte selv om den oppgaven her

http://math.stackexchange.com/questions ... sformation

Fikk noen fornuftige svar, etter hjelpen sliter jeg fortsatt med Oppgave 4, noen smarte hint eller tips der?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Husk at en lineær transformasjon fra [tex]\mathbb{R}^n[/tex] til [tex]\mathbb{R}^m[/tex] kan representeres av en mxn-matrise. Her blir det da en 1x3-vektor som vi kan kalle v. Da blir Tx = 0 ekvivalent med at vx = 0 for hver av de tre vektorene i M. Ut fra dette kan du se hva v må være. Eventuelt kan du se på systemet Av = 0, der A er matrisen med de tre vektorene i M som radvektorer, og løse dette for v. Slik har jeg i alle fall tenkt her.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Foreleseren sa i dag at det holdt å vise at det holdt for et underrom av [tex]\ell_\infty[/tex] eller noe sånt.

Selv sitter jeg fremdeles med opg 2...
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

4.
Annihilatoren er vel isomorf med delmengden i [tex]\mathbb{R}^3[/tex] av alle 3-vektorer y slik at [tex]\langle x,y\rangle =0[/tex] for alle x i M. (fra Riesz representasjonsteorem).
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

2.a)

[tex]\mathcal{l}_2\subseteq \bar{\mathcal{l}_0}[/tex]:

Dersom [tex]z\in \mathcal{l}_2[/tex] kan vi konstruere en følge(av følger) [tex]\{z_n\}[/tex] i [tex]\mathcal{l}_0[/tex] der [tex]z_n[/tex] er en "trunkering" av z fra og med ledd n ([tex]z_n[/tex] fremkommer fra z ved å sette alle ledd i z fra og med n-te ledd til 0.). [tex]\{z_n\}[/tex] vil da konvergere mot z. Samtidig vil z være et akkumulasjonspunkt(limit point) til [tex]\mathcal{l}_0[/tex] og derfor være med i [tex]\bar{\mathcal{l}_0}[/tex].
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

svinepels skrev:Det kritiske i denne oppgaven er at det skal være den samme konstante M'en som opptrer i ulikheten

[tex]||f^{\prime}|| \leq M ||f||[/tex]

for alle funksjoner f i rommet. Selv måtte jeg klø meg litt i hodet før jeg innså dette. Om jeg har tenkt riktig, er følgende da et eksempel på at vi ikke har med en begrenset transformasjon å gjøre:

For enhver n, definer [tex]f_n(x) = e^{nx}[/tex]. Anta at det eksisterer en M som i ulikheten over. Da har vi

[tex]||f_n^{\prime}|| = \sup_{x \in [0,1]}|ne^{nx}| = ne^n[/tex]
[tex]||f_n|| = \sup_{x \in [0,1]}|e^{nx}| = e^n[/tex]

Så følgende ulikhet må gjelde:

[tex]ne^n \leq Me^n[/tex]

som gir

[tex]n \leq M[/tex]

Men dette gjelder åpenbart ikke for n = M+1, altså har vi nådd en selvmotsigelse.
Dette ser meget bra ut vil jeg si.
Svar