Kombinatorikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Pjolter
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 17/10-2012 22:42
Sted: NTNU

Utdrag av oppgavetekst:
"Vi foretar nå en tilfeldig permutasjon av heltallene {1,2,3,4,5}. La X være antall heltall som havner i "rett" posisjon, dvs. på sin rette plass i tallrekkefølgen."

I forbindelse med en deloppgave ønsker jeg å regne ut P(X=0), dvs. sannsynligheten for at ingen av tallene havner på riktig plass. Til dette igjen behøver jeg antall permutasjoner (av de 5!) hvor ingen av tallene havner på "riktig" plass. Svaret er 44, men hvorfor? Jeg kan alltids "halvtelle" det, men det er jo ikke noe gøy.
"If people do not believe that mathematics is simple, it is only because they do not realize how complicated life is."
Pjolter
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 17/10-2012 22:42
Sted: NTNU

Shiiit. Flævvt! Fant svaret gjemt i den momentgenererende funksjonen :shock: (som var oppgitt i oppgaven). 44/120 er jo nettopp konstantleddet her. Men nå har det allerede pirrett min nysgjerrighet så jeg setter fremdeles pris på om noen finner en elegant måte å regne ut at det er 44 måter å permutere tallfølgen slik at alle tallene havner på "gal" plass :D
"If people do not believe that mathematics is simple, it is only because they do not realize how complicated life is."
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Dersom du tar algebra til våren kan jeg vise deg en måte å finne det ut på ved å bruke sykler.

Vi var noen som diskuterte oppgaven i eksamensperioden i fjor og vi kom fram til en rekursiv formel, så prøv å løse det rekursivt;)
Pjolter
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 17/10-2012 22:42
Sted: NTNU

Yay: R(n) = (n-1)(R(n-1) + R(n-2))
"If people do not believe that mathematics is simple, it is only because they do not realize how complicated life is."
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Dette var også gitt som oppgave 7 i andre runde i Abelkonkurransen i fjor, se http://abelkonkurransen.no/problems.php?lan=no for oppgaver og løsningsforslag; det siste går vel i halvtellingsboksen.

Morsom oppgave med overraskende (?) svar: Hva er P(X=0) når vi endrer {1,2,3,4,5} til {1,2,3,...,n} og lar n gå mot uendelig?
Pjolter
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 17/10-2012 22:42
Sted: NTNU

1/e

Leste meg litt opp på det i går
"If people do not believe that mathematics is simple, it is only because they do not realize how complicated life is."
Svar