Geometrisk tolkning av andreordens partiellderiverte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Hva slags betydning har de andreordens partiellderiverte geometrisk sett?

Tenker da spesielt på de blandede typene, der disse er forskjellige fra hverandre.

Har funksjonen

[tex]\frac{x^3y-xy^3}{x^2+y^2}[/tex]

som skal oppføre seg såpass merkelig rundt origo at de blandede andreordens partiellderiverte har forskjellig fortegn, altså er ulike.

Men jeg vet ikke helt hva disse andreordens partiellderiverte har å si geometrisk sett engang!
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Hvis du plotter den funksjonen ser du at det ikke nødvendigvis er geometrisk intuitivt at de blandede partiellderiverte ikke er like. Jeg tror det er vanskelig å finne en geometrisk tolkning av[tex] \partial_{xy}f(x,y)[/tex] og [tex]\partial_{yx}f(x,y)[/tex].
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Sikker? Har nemlig en oppgave som går ut på å plotte den i MATLAB og prøve å finne ut hvorfor de er ulike...
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Determined skrev:Sikker? Har nemlig en oppgave som går ut på å plotte den i MATLAB og prøve å finne ut hvorfor de er ulike...
Nei, det var litt for uvørent sagt av meg. Du kan selvsagt se for deg hvordan tangenten til f i x-retning endrer seg når du går i y-retning, og omvendt. Det vil svare til hhv. [tex]\partial_{yx}f(x,y)[/tex] og [tex]\partial_{xy}f(x,y)[/tex].
Svar