Lineærkombinasjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
linag
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 23/02-2013 16:19

Jeg driver med en oppgave i lineær algebra hvor det dreier seg å regne ut en ny vektor, c, gitt av 4 andre vektorer som en lineærkombinasjon.

a[sub]1[/sub] = [2 1 3][sup]T[/sup]
a[sub]2[/sub] = [1 -1 2][sup]T[/sup]
a[sub]3[/sub] = [0 1 2][sup]T[/sup]
b = [4 6 7][sup]T[/sup]

c = 2a[sub]1[/sub] - a[sub]2[/sub] + 3a[sub]3[/sub] - b

Løsningen på denne lineærkombinasjonen blir [-1 0 3][sup]T[/sup].

Problemet mitt er neste del av denne oppgaven hvor jeg skal undersøke om det finnes andre lineærkombinasjoner av a[sub]1[/sub], a[sub]2[/sub], a[sub]3[/sub] og b som også gir c, og i følge fasiten så gjør det det, men jeg vet ikke hvordan jeg skal vise det.

Noen tips til hvordan jeg skal gå fram?
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Sett opp:
[tex] \left[ \text{{\bf a}}_1 \text{ {\bf a}}_2 \text{ {\bf a}}_3 \text{ {\bf b}} \right] \cdot \text{ {\bf x}} = \text{{\bf c}} [/tex]. Løs for x, koeffisientvektoren som gir deg linære kombinasjoner av vektorene som er lik c.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
linag
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 23/02-2013 16:19

Så [tex]x[/tex] vil være en søylevektor av x1, x2, x3 og x4 eller mente du at [tex]x[/tex] skulle ganges med alle elementene av a[sub]1[/sub], a[sub]2[/sub], a[sub]3[/sub] og b?
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Den første fortolkningen er riktig.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
linag
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 23/02-2013 16:19

Så uttrykkene jeg ender opp med blir sånn:

2x[sub]1[/sub] + x[sub]2[/sub] + 4x[sub]4[/sub] = -1
x[sub]1[/sub] - x[sub]2[/sub] + x[sub]3[/sub] + 6x[sub]4[/sub] = 0
3x[sub]1[/sub] + 2x[sub]2[/sub] + 2x[sub]3[/sub] + 7x[sub]4[/sub] = 3

Mulig jeg misforstod deg tidligere, men hvordan vet jeg hvilke andre kombinasjoner av x[sub]1[/sub], x[sub]2[/sub], x[sub]3[/sub] og x[sub]4[/sub] som gir riktig løsning?

Jeg vet jo at x[sub]1[/sub] = 2, x[sub]2[/sub] = -1, x[sub]3[/sub] = 3 og x[sub]4[/sub] = -1 vil gi meg en kombinasjon som oppfyller dette systemet.
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Dette er et ligningssett med 3 ligninger og 4 ukjente, hva slags konklusjon kan du trekke om løsningene da?
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
linag
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 23/02-2013 16:19

At systemet enten kan være selvmotsigende eller ubestemt, og etter at jeg brukte Gausseliminasjon så kom jeg fram til at systemet er ubestemt med uendelig mange løsninger.

Jeg ble litt usikker på om det er lov til å bruke en parameter her ved sette x[sub]4[/sub] = t ettersom jeg bare har 3 ligninger i motsetning til om jeg hadde et ubestemt system med en null-linje nederst, men jeg prøvde allikevel.

Da kom jeg fram til følgende uttrykk for x-ene:

x[sub]1[/sub] = -1 - 3t
x[sub]2[/sub] = 1 + 2t
x[sub]3[/sub] = 2 - t
x[sub]4[/sub] = t

For å prøve om dette stemte så satte jeg t = 1 og kom jeg fram til en ny lineærkombinasjon for c som oppfyller kravet:

c = -4a[sub]1[/sub] + 3a[sub]2[/sub] + a[sub]3[/sub] + b

Tusen takk for hjelpen![sup][/sup]
Svar