Integral, av ren nysgjerrighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har sett hvordan den deriverte av x! ser ut, men det inneholdt gamma-funksjonen og digamma-funksjonen, og jeg vet ikke hva noen av disse sier. Kunne vel funnet det ut ved litt lesing, men siden jeg ikke har noen kontekst eller grunnmur for det, så blir det vel glemt igjen uten videre seremoni.

Noen som vet hvordan integralet utføres?

[tex]\int x! dx[/tex]
Bilde
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Lurer du på om integralet kan uttrykkes på noen pen måte, for eksempel i form av gammafunksjonen eller lignende?
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, Wolfram kommer bare med en dårlig unnskyldning når den skal integreres.
Bilde
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Uttrykket for Gammafunksjonen er jo i utgangspunktet ikke så pent, så det er ikke sikkert at det finnes noe pent uttrykk for en antiderivert til funksjonen.

Om man kjører rett på får man jo

[tex]\int_0^x s! \, \text{d}s = \int_0^x \int_0^\infty t^s e^{-t} \, \text{d}t \, \text{d}s = \int_0^\infty \int_0^x t^s e^{-t} \, \text{d}s \, \text{d}t[/tex]
[tex] = \int_0^\infty \frac{e^{-t}}{\ln t}(t^x - 1) \ \text{d}t[/tex]

Men herfra kommer man vel ikke lenger.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Er det et av uttrykkene som ikke lar seg integrere analytisk?
Bilde
Svar