Lite integralspørsmål

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Jeg trenger litt hjelp til denne integrasjonsoppgaven her:

[tex]\int \sqrt{1-x^2} \, dx[/tex]

Jeg vet at jeg burde sette x = sin(u), men de stedene som tar for seg dette eksempelet skriver at dx = cos(u)du. Dette skjønner jeg egentlig ikke.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Husk at når en integrerer, må du bytte ut dx, eller den variabelen du integrerer med tanke på.
Hvordan finner du ut hva du skal bytte ut dx med?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Hoksalon skrev:Jeg trenger litt hjelp til denne integrasjonsoppgaven her:

[tex]\int \sqrt{1-x^2} \, dx[/tex]

Jeg vet at jeg burde sette x = sin(u), men de stedene som tar for seg dette eksempelet skriver at dx = cos(u)du. Dette skjønner jeg egentlig ikke.
$x=x(u)=\sin(u)$, altså se på x som en funksjon av u. Da er i Leibniz´notasjon $x´(u)=\frac{dx}{du} = (\sin(u))´=\cos(u)$. Videre er differensialet $dx=\frac{dx}{du}du = \cos(u)du$. Derfra er det bare å sette inn i integralet for $x$ og $dx$. Da ender du opp med et integral over en ny variabel $u$, slik at grensene også endres via sammenhengen mellom x og u: $x=\sin(u)$. Dette er det viktig å ta hensyn til når du utfører den bestemte integrasjonen.
Svar