Brøkoppgave i beslutningsanalyse

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Max50
Cantor
Cantor
Innlegg: 106
Registrert: 20/02-2008 23:45

Hei

Vi har følgende

Maksimer Z = 300X1 + 500X2

Vi betrakter X2 som funksjon av X1

X2 = - 3 / 5 X1 + Z / 500

Vi har følgende ligninger

X1 + 5X2 = 4000 ----------> X1 = 500

X1 + X2 = 1200 -----------> X2 = 700

Løsningen blir Z = 300 * 500 + 500* 700 = 500 000

Spørsmålet mitt blir hvordan fant man at X1 og X2 i antall skal bli 500 og 700 for å få maksimal DB

Takker på forhånd
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Da må du løse likningssystemet
$$\begin{array}{ccrcc} X_1 & + & 5X_2 & = & 4000 \qquad (1)\\
X_1 & + & X_2 & = & 1200 \qquad (2)\end{array} $$
For $X_1$ og $X_2$. Har du lært hvordan du løser slike systemer? En måte er løse $(1)$ for $X_1$ også sette inn i $(2)$.
Ellers kan du løse $(1) - (2)=0$ for $X-2$.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Max50
Cantor
Cantor
Innlegg: 106
Registrert: 20/02-2008 23:45

Hei Nebuchadnezzar!

nei er ikke kjent med løsing av likningsystemer, ( har hull i matematikken )
Men jeg lærer kjapt, om du kunne vist en innføring hadde jeg satt pris på det :)

Om du vet om en metode for løsing via kalkulator hadde jeg også vært glad for det.
Bruker en casio9850GC
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Her er en liten innføring i det å løse likningssystemer med det som kalles innsettingsmetoden: http://udl.no/matematikk/algebra/innsettingsmetoden-214
Bilde
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Du bør absolutt lese deg opp på løsing av likninger med flere ukjente, men en måte å løse dem med en kalkulator (evt et annet grafisk verktøy) er å lage to funksjoner. Om du setter [tex]X_1= Y \text{og} X_2 = X[/tex] så kjenner du kanskje igjen av du får to funksjoner som du vet hvordan du framstiller. Sett dem opp som du pleier; [tex]y = ax + b[/tex] og finn punktet der de to funksjonene krysser. Du vil da få koordinatene til løsningene :)

Dette er dog en veldig tungvinn måte å løse det på, og her ville nok addisjonsmetoden være enklest. Idéen er at du har en likning og legger på et multiplum av den andre likningen. I din oppgave vil det for eksempel lønne seg å trekke den andre likningen fra den første slik at du står igjen med [tex]4X_2 = 2800[/tex].

Etter dette kan du bare fylle inn løsningen i en av likningene og løse for [tex]X_1[/tex]
Max50
Cantor
Cantor
Innlegg: 106
Registrert: 20/02-2008 23:45

mange takk for videolink og gode råd.

Jeg skal se på dette, men kunne en av dere demonstrert løsingen av oppgaven min?
Trenger veldig å se en helhetlig løsing som jeg kan lære av og kopiere teknikken på.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Gjør som jeg sa. Hva får du når du løser
$$ X_1 + 5 X_2 = 4000 $$
For $X_1$ ?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Max50
Cantor
Cantor
Innlegg: 106
Registrert: 20/02-2008 23:45

^ hei Nebuchadnezzar det hadde hjulpet meg mye mer å få demonstrert dette eksemplet komplett.
akkurat nå trenger jeg den short cut'en, istedet for å prøve meg frem.

Vis meg hele regningen trinn for trinn, om du har tid, det hadde vært best for meg.,

Takker på forhånd
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Hvorfor prøver du ikke heller selv? Vi er ikke her for å gi deg løsninger.
Max50
Cantor
Cantor
Innlegg: 106
Registrert: 20/02-2008 23:45

hei
jeg forstår ikke hva som er problemet ditt? dette forumet har jeg fått hjelp og bidratt selv med hjelp til andre.
Som nevnt tidligere er jeg interessert i å få utregningen demonstrert, hvis du har et problem med dette hold deg utenfor tråden.
Det er helt unødvendig å komme med et forbannet arrogant svar - du entret denne tråden på eget iniativ.


Takk for at du ødela tråden min.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Chill...

Vi på forumet er generelt opptatt av at løsninger ikke skal gis på sølvfat. Vi er ikke roboter som sitter foran PC'en for å gjøre andre sine lekser? Men vi liker å hjelpe andre til å lære, og det man lærer best av, er å gjøre ting selv, med veiledning der det trengs. Selvfølgelig skal vi hjelpe deg med oppgaven din, men du må være villig til å gjøre litt arbeid selv også. Fordi, som sagt, vi er ikke de som skal gjøre leksene dine.

Vi gjør dette arbeidet frivillig, og ser helst at man ikke krever ditt og datt. Forumet er et privelegie, ikke en rettighet.

Nebuchadnezzar forklarte det første steget i å løse oppgaven her, og du kunne løst den og lært hele prosessen for flere timer siden hvis du hadde villet.

Jeg skjønner at det kan være fint med løsningsforslag for å lære det, og da har du jo videoen jeg linka deg. Den samme teknikken kan brukes på denne oppgaven.
Bilde
Max50
Cantor
Cantor
Innlegg: 106
Registrert: 20/02-2008 23:45

^ du snakker utifra en kontekst som viser at du ikke forstår saken.
Det var heller ikke ønsket med flere digresjoner, likevel bryter du dette.Heldigvis har jeg en venn som heter Google.. denne bittelille saken er løst forlengst. Ikke mist nattesøvnen for min skyld

Lykke til videre
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Åh, du trenger ikke ønske MEG lykke til. Jeg gjør leksene mine selv jeg. Du bør imidlertid droppe sarkasmen hvis du skulle få behov for hjelp seinere. Sånn helt generelt, mener jeg. Lykke til! ;)
Bilde
Svar