a) Anta at følgen [tex]\{c_n\}[/tex] er begrenset og at rekken [tex]\sum_{n=1}^\infty a_n[/tex] konvergerer absolutt. Vis at rekken [tex]\sum_{n=1}^\infty c_n a_n[/tex] konvergerer.
b) Gjelder resultatet i a) dersom vi antar [tex]\sum_{n=1}^\infty a_n[/tex] konvergerer istedenfor å konvergere absolutt?
Min løsning på a):
Lar [tex]c=\max\{|c_n|\}[/tex].
For hver [tex]N[/tex] er
[tex]\sum_{n=1}^N |c_n a_n|\le \sum_{n=1}^N c|a_n| \le \sum_{n=1}^\infty c|a_n|[/tex]
Siden [tex]\sum_{n=1}^\infty |c_n a_n|[/tex] da er begrenset, må den også være konvergent.
Blir dette riktig? Det at de spør etter bevis for konvergens, og ikke absolutt konvergens, får meg litt i tvil. På oppgave b) vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, så tar gjerne imot hjelp til den.
På forhånd takk.
Konvergens av rekke
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Jeg vet ikke om det har skjedd noe med Latex-koden din, men det ser litt ufullstendig ut herfra?
Husk at du ønsker å vise at rekken konvergerer. Da kan det være lurt å starte med det. I.e.
[tex]\sum_{n=1}^{\infty} c_n a_n[/tex].
Kan du bruke opplysningene du har på noen måte til å vise at dette må konvergere?
Husk at du ønsker å vise at rekken konvergerer. Da kan det være lurt å starte med det. I.e.
[tex]\sum_{n=1}^{\infty} c_n a_n[/tex].
Kan du bruke opplysningene du har på noen måte til å vise at dette må konvergere?
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Det er faktisk akkurat det samme eksempelet jeg brukte.
Angående a)
Jeg tenkte ikke så langt. Jeg antar at det er snakk om følger i $\mathbf{R}$ og siden det rommet er Banach har man at absolutt konvergens => konvergens. Med andre ord har du vist konvergens siden følgen av delvis absolutte summer er monotont stigende og begrenset.
Angående a)
Jeg tenkte ikke så langt. Jeg antar at det er snakk om følger i $\mathbf{R}$ og siden det rommet er Banach har man at absolutt konvergens => konvergens. Med andre ord har du vist konvergens siden følgen av delvis absolutte summer er monotont stigende og begrenset.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Skulle være i [tex]\mathbb{R}[/tex], ja. Mange takk for hjelpen.
Har for øvrig en oppgave til jeg lurer på:
Avgjør om rekken konvergerer eller divergerer.
[tex]\sum_{n=1}^\infty \frac{n^n}{(n+1)^{n+1}}[/tex]
Hverken rottesten eller forholdstesten gir noen konklusjon, så jeg tenker jeg bør finne en annen (divergerende forteller Wolfram|Alpha) rekke å sammenligne med, men hvilken kan jeg bruke?
Har for øvrig en oppgave til jeg lurer på:
Avgjør om rekken konvergerer eller divergerer.
[tex]\sum_{n=1}^\infty \frac{n^n}{(n+1)^{n+1}}[/tex]
Hverken rottesten eller forholdstesten gir noen konklusjon, så jeg tenker jeg bør finne en annen (divergerende forteller Wolfram|Alpha) rekke å sammenligne med, men hvilken kan jeg bruke?
En ganske så stygg måte å gjøre det på:
[tex]\frac{n^n}{(n+1)^{n+1}} = \frac{n^n}{(n+1)^n(n+1)} = \frac{\frac{n^n}{(n+1)^n}}{n+1}[/tex]
Her kan du gjenkjenne at [tex]\lim_{n \to \infty} \frac{n^n}{(n+1)^n} = 1/e[/tex]
Evt bare se at den går mot en konstant. Vi ser at funksjonen over er synkende, altså er den alltid høyere enn 1/e, og vi kan skrive:
[tex]\sum_{n=1} ^{\infty} \frac{\frac{n^n}{(n+1)^n}}{n+1} >\sum_{n=1} ^{\infty} \frac{\frac{1}{e}}{n+1}[/tex]
Så holder det å vise at den siste rekka der divergerer
[tex]\frac{n^n}{(n+1)^{n+1}} = \frac{n^n}{(n+1)^n(n+1)} = \frac{\frac{n^n}{(n+1)^n}}{n+1}[/tex]
Her kan du gjenkjenne at [tex]\lim_{n \to \infty} \frac{n^n}{(n+1)^n} = 1/e[/tex]
Evt bare se at den går mot en konstant. Vi ser at funksjonen over er synkende, altså er den alltid høyere enn 1/e, og vi kan skrive:
[tex]\sum_{n=1} ^{\infty} \frac{\frac{n^n}{(n+1)^n}}{n+1} >\sum_{n=1} ^{\infty} \frac{\frac{1}{e}}{n+1}[/tex]
Så holder det å vise at den siste rekka der divergerer
-
- Fibonacci
- Sted: NTNU
La $a_n$ være lik det $n$'te leddet ditt og $b_n=1/n$.
Vis at $\lim_{n\to\infty} b_n/a_n$ er endelig, og siden $b_n$ diverger vil og $a_n$ divergere.
Vis at $\lim_{n\to\infty} b_n/a_n$ er endelig, og siden $b_n$ diverger vil og $a_n$ divergere.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Fibonacci
- Sted: NTNU
Hvilken vei du tester brøken er likegyldig
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
Dette stemmer vel ikke uten videre. F.eks. dersom $a_0=-1$, og $a_n=0$ for alle andre n.Flabbrø skrev:Hvordan bør jeg løse denne?
Vis at [tex]\sum_{n=0}^\infty a_n[/tex] konvergerer hvis og bare hvis [tex]\sum_{n=0}^\infty \ln(1+a_n)[/tex] konvergerer.
På forhånd takk.
Er det en antagelse om at $a_n\geq 0$?