Studere

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Johan Nes skrev:
plutarco skrev:
Markussen skrev:Der vil jeg si både uio og uib er vel så langt fremme, kanskje spesielt uio som er et hakk lenger frem enn resten innen dette landet.
Hva legger du i det egentlig? Bedre forelesere? Bedre lærere? Bedre kurs?

Vurderer UIO selv til høsten. :)
Tenker på kvaliteten på forskermiljøet generelt
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

plutarco skrev:
Tenker på kvaliteten på forskermiljøet generelt
Ok, skjønner. :)
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

plutarco skrev:
Markussen skrev:Er NTNU dominerende i forhold til andre studier? Eller er det like greit å studere på HiST da isåfall?
ntnu har nok et bedre rykte enn hist, men ntnu er slett ikke dominerende innen matematikk. Der vil jeg si både uio og uib er vel så langt fremme, kanskje spesielt uio som er et hakk lenger frem enn resten innen dette landet.

Går man utover landegrensene er vel KTH i Sverige blant de bedre innen siv.ing. i norden.
Mener jeg så en liten statistikk over dette som plasserte NTNU over alle norske universitet med tanke på kvaliteten av det som publiseres. Skal se om jeg finner den igjen.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

wingeer skrev:
plutarco skrev:
Markussen skrev:Er NTNU dominerende i forhold til andre studier? Eller er det like greit å studere på HiST da isåfall?
ntnu har nok et bedre rykte enn hist, men ntnu er slett ikke dominerende innen matematikk. Der vil jeg si både uio og uib er vel så langt fremme, kanskje spesielt uio som er et hakk lenger frem enn resten innen dette landet.

Går man utover landegrensene er vel KTH i Sverige blant de bedre innen siv.ing. i norden.
Mener jeg så en liten statistikk over dette som plasserte NTNU over alle norske universitet med tanke på kvaliteten av det som publiseres. Skal se om jeg finner den igjen.
OK, det kan godt hende det er riktig. Var vel egentlig bare min egen subjektive oppfatning/erfaring av matematikkmiljøet ved uio vs ntnu jeg bygget min påstand på, så ikke ta det for god fisk det jeg skrev. Poenget var egentlig mest å påpeke at det ikke er opplagt at ntnu er noe spesielt mye bedre enn f.eks. uio og uib når det kommer til matematikkutdanning og forskermiljø.
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Takker for svar! :) Fint å høre litt hva dere tenker rundt de forskjellige studiene. Noen her som har vært utenlands? Jeg vurderer Australia, evt. USA. Hva er deres tanker rundt dette?
Steinbiten
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 09/04-2013 09:25
Sted: Trondheim

Markussen skrev:Takker for svar! :) Fint å høre litt hva dere tenker rundt de forskjellige studiene. Noen her som har vært utenlands? Jeg vurderer Australia, evt. USA. Hva er deres tanker rundt dette?
Har ikke kommet så langt, men tenker definitivt å ta meg et år i brasil. Portugisisk og det å kunne litt om brasiliansk kultur er gull verdt.
Du kan jo sjekke ut studentrapporter fra tidligere utvekslingsstudenter, vet ntnu har en slik database her.
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Hei

Jeg tar og legger meg inn her. Det har seg slik at jeg flytter til Oslo til høsten for å studere ved UiO, det fungerte ikke helt for meg her ved NTNU.

Det jeg lurer på er om noen har en oversikt over poenggrensene for opptak til masterstudier ved UiO. Jeg er klar over at det er C-snitt krav, men jeg er mer interessert i rangeringen og laveste mulige poenggrense. Alle realfagsstudier er interessante. De har en slik oversikt ved NTNU, men jeg fant ikke for UiO.
jhoe06
Cantor
Cantor
Innlegg: 107
Registrert: 07/12-2011 14:44

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, Go_Rilla, men får jeg spørre om hvorfor det ikke fungerte helt for deg ved NTNU?
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Hovedsakelig fordi jeg jobber for grundig og sakte. Ved NTNU har de 40 øvinger i semesteret sammenlignet med UiO som kun har 5 (eller noe lignende). Øvingene er bare en byrde for en som prøver å komme gjennom pensum i sitt eget tempo.

Hvis jeg ikke føler at jeg jobber meg skikkelig gjennom et felt, så mister jeg selvtillit og føler ikke at jeg behersker feltet. Det får videre implikasjoner når jeg skal opp til eksamen.
jhoe06
Cantor
Cantor
Innlegg: 107
Registrert: 07/12-2011 14:44

Interessant. Var ikke klar over at det var så store forskjeller. Det er jo dumt, hvis det er som du sier, at øvingene bare er en byrde for dem som liker å jobbe på litt andre måter enn slik hovedløpet er lagt opp.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Go_Rilla skrev:Hei

Jeg tar og legger meg inn her. Det har seg slik at jeg flytter til Oslo til høsten for å studere ved UiO, det fungerte ikke helt for meg her ved NTNU.

Det jeg lurer på er om noen har en oversikt over poenggrensene for opptak til masterstudier ved UiO. Jeg er klar over at det er C-snitt krav, men jeg er mer interessert i rangeringen og laveste mulige poenggrense. Alle realfagsstudier er interessante. De har en slik oversikt ved NTNU, men jeg fant ikke for UiO.
http://www.uio.no/studier/program/#topi ... rig-master

Du må gå inn på hvert studium og se på opptak. Jeg tror at når det ikke står noen poenggrense, kom alle søkere inn.

Anbefaler deg å kontakte UIO direkte. De har vært behjelpelige når jeg har lurt på noe.

Hva slags bakgrunn har du nå som gjør at du kan søke direkte på master hos UIO?

Lykke til!
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Johan Nes skrev:
Go_Rilla skrev:Hei

Jeg tar og legger meg inn her. Det har seg slik at jeg flytter til Oslo til høsten for å studere ved UiO, det fungerte ikke helt for meg her ved NTNU.

Det jeg lurer på er om noen har en oversikt over poenggrensene for opptak til masterstudier ved UiO. Jeg er klar over at det er C-snitt krav, men jeg er mer interessert i rangeringen og laveste mulige poenggrense. Alle realfagsstudier er interessante. De har en slik oversikt ved NTNU, men jeg fant ikke for UiO.
http://www.uio.no/studier/program/#topi ... rig-master

Du må gå inn på hvert studium og se på opptak. Jeg tror at når det ikke står noen poenggrense, kom alle søkere inn.

Anbefaler deg å kontakte UIO direkte. De har vært behjelpelige når jeg har lurt på noe.

Hva slags bakgrunn har du nå som gjør at du kan søke direkte på master hos UIO?

Lykke til!
Hei Johan

Godt å se at du klarte alle eksamenene dine.

Jeg har bare ett år med realfag, men ut ifra de andre studiene jeg har tatt, så vet jeg at det ofte er vanskeligere enn C-snitt kravet, som jo som kjent er minstegrensen. Dette gjelder humanoia og samfunnsvitenskap.

Det jeg mente med spørsmålet mitt er at det ville vært synd å forlate en mastergrad her på NTNU, for så og ikke komme inn på master ved UiO fordi karakterkravet er så høyt. Jeg vet at det i endel fag kreves 4.0 og over. Jeg er usikker på om kravene er så høye innen realfag, men skal ta rådet ditt og spørre UiO i morgen.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Go_Rilla skrev:
Johan Nes skrev:
Go_Rilla skrev:Hei Johan

Godt å se at du klarte alle eksamenene dine.

Jeg har bare ett år med realfag, men ut ifra de andre studiene jeg har tatt, så vet jeg at det ofte er vanskeligere enn C-snitt kravet, som jo som kjent er minstegrensen. Dette gjelder humanoia og samfunnsvitenskap.

Det jeg mente med spørsmålet mitt er at det ville vært synd å forlate en mastergrad her på NTNU, for så og ikke komme inn på master ved UiO fordi karakterkravet er så høyt. Jeg vet at det i endel fag kreves 4.0 og over. Jeg er usikker på om kravene er så høye innen realfag, men skal ta rådet ditt og spørre UiO i morgen.
Skjønner jeg rett at du tenker å fullføre en bachelor på NTNU før du tar mastergrad hos UIO? Hva studerer/studerte du på NTNU?

Det hadde også vært interessant å høre hva du bestemmer deg for og hva UIO sier. Vurderer litt en bachelor i informatikk, teknologi og matematikk på UIO til høsten med en påfølgende master i fluidmekanikk. Har ikke søkt, men tror jeg kan få plass allikevel. Sannsynligvis som enkeltemnestudent. Litt avhengig av hva jeg kommer inn på gjennom SO. :D
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Go_Rilla skrev:
Johan Nes skrev:
Go_Rilla skrev:Hei Johan

Godt å se at du klarte alle eksamenene dine.

Jeg har bare ett år med realfag, men ut ifra de andre studiene jeg har tatt, så vet jeg at det ofte er vanskeligere enn C-snitt kravet, som jo som kjent er minstegrensen. Dette gjelder humanoia og samfunnsvitenskap.

Det jeg mente med spørsmålet mitt er at det ville vært synd å forlate en mastergrad her på NTNU, for så og ikke komme inn på master ved UiO fordi karakterkravet er så høyt. Jeg vet at det i endel fag kreves 4.0 og over. Jeg er usikker på om kravene er så høye innen realfag, men skal ta rådet ditt og spørre UiO i morgen.
Skjønner jeg rett at du tenker å fullføre en bachelor på NTNU før du tar mastergrad hos UIO? Hva studerer/studerte du på NTNU?

Det hadde også vært interessant å høre hva du bestemmer deg for og hva UIO sier. Vurderer litt en bachelor i informatikk, teknologi og matematikk på UIO til høsten med en påfølgende master i fluidmekanikk. Har ikke søkt, men tror jeg kan få plass allikevel. Sannsynligvis som enkeltemnestudent. Litt avhengig av hva jeg kommer inn på gjennom SO. :D
Nei, du har misforstått meg. Jeg skal bort etter et år, min intensjon er å fullføre bachelorgraden der. De fleste av fagene går igjen.

Jeg vil helst ikke si hva jeg studerer ettersom det er fare for at mange vil forstå min identitet (selv om jeg er klar over at noen allerede har skjønt det, dømt ut i fra apelydene jeg får etter meg når jeg går på NTNU). Du får vente til 20. juli for å se hva jeg bestemmer meg for, jeg har ihvertfall bestemt meg for UiO. Det er mer passende for en som er vant til å jobbe i sitt eget tempo og tok vitnemålet på egenhånd. Før jeg begynte på NTNU var Rosenborg bakeri det eneste stedet jeg hadde gått 40 ganger til i løpet av et semester, så overgangen er brå. Man skulle heller hatt en maks-BMI for å begynne på Gløshaugen istedenfor regelen om minimum 4 i matematikk R2.....
ChrisTheMathster
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 08/07-2013 20:44
Kontakt:

Interessante svar. Tenker på å skrive master i finansiel matematikk i Norge (vokste opp i Danmark og ble uteksaminert fra Universitetet i København). Hvilket universitet er anbefalt for økonomi og finans i Norge i første omgang? Ville være fint å høre ere forslag og kommentarer. Takk på forhånd, Christian
Svar