Bachelor i Matematikk, Informatikk og Teknologi på UIO?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Nebuchadnezzar skrev:Naturtalent er definitivt noe som heter. Og det ser en enda klarere på universitetet.
Her snakker vi eksempelvis personer som tar 6-7 fag per semester og får A i alle uten
å syntes at det var spesielt vanskelig. En merker fort hvor liten en faktisk er når en
kommer sammen med de smarteste hodene.

Når det er sagt så vil et normalt studieløp være noe de aller fleste behersker, med nok
motivasjon og krefter.
Og hvem er denne personen som klarer å ta 6-7 emner per semester i et fag og får A i alle uten å synes det var spesielt vanskelig? Jeg tror ikke denne personen eksisterer.

Derimot hvis du hadde sagt 4 emner, så hadde det det jo vært ganske naturlig ettersom løpet er bygd opp slik. Men selv det går jo ikke... Kjenner du noen som faktisk får 40 A'er i løpet av en femårsperiode uten å benytte seg av kontinuasjonseksamener?

Hvis jeg skulle ha forelagt mitt argument slik du gjorde ditt, med et falskt premiss og derav en falsk konklusjon, jo...da hadde jeg vunnet alle debatter.

Forresten, så er det godt å se deg igjen og jeg liker virkelig det du har gjort med integralboken din. Den begynner å bli bra!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Uten å gå ut med navn kjenner jeg flere slike personer.. God venninne gikk eksempelvis bachelor fysikk, og andre semester tok hun de
vanlige fysikkfagene i tillegg til å ta to ekstraemner (6 fag,) Innføring i kvantemekanikk og Termisk fysikk, to fag som regnes som
forholdsvis vanskelige. Karakterene ble A i alt foruten exphil med B. Dette syntes ikke hun krevde spesielt mye arbeid, og nå studerer
hun vel i frankrike. Fun fact, Hun lærte seg fransk på egenhånd på videregående da skolen var altfor lett.

Eksempler fra forumet er vel eksempelvis Plutarco og Espen som har tatt tåpelig mengder fag noen semestre og gjort
det bra etter det jeg har fått med meg. I tillegg har vel Svinepelz tatt 5? fag hvert semester med bare A og B? I tillegg
er vel strake A og B relativt vanlig på bachelor matematikk, kan selv komme på 3-4 navn fra toppen av hodet mitt , selv
med ekstrafag. At det finnes slike mennesker finner jeg langt i fra unaturlig, og jeg ser ikke hvorfor du ikke skulle tro det?

Poenget mitt var uansett at ja det finnes "naturtalent" (gjerne kombinert med god arbeidsinnsats), men at det ikke
behøves noen spesielle talent for å å fullføre et normalt studieløp. Hvor hardt en må jobbe kommer an på grunnlaget en starter på,
studiemiljøet og hvor raskt en klarer å tillegne seg kunnskap.

EDIT: Takker angående integralheftet, ser du noen feil eller manger er det bare å sende en melding.
Eventuelt om du har noen smarte integral. Jobber en lenge på noe kan en se seg blind på feil og mangler.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Min erfaring fra både skole og arbeidsliv er at talent eller bedre forutsetninger om du vil - definitivt er reelt. På yrkesskolen for mange år tilbake hadde vi en elev i klassen som ofte jobbet veldig hardt, men slet med å prestere selv under middels.

Enkelte tar ting utrolig fort, mens andre må jobbe lengre med stoffet bare for å forstå det. Når studieprogresjonen er rask, vil automatisk de som lærer senere falle bak de som lærer raskere, sett at man jobber like mye. Og med X antall timer til rådighet før neste forelesning/innlevering/eksamen, vil man få problemer om X timer ikke er nok for å oppnå den forståelsen man trenger.

Jeg håper og tror at jeg har forutsetninger til å følge denne undervisningen og har hørt om forholdsvis svake matematikkstudenter på VGS som virkelig har fått opp øynene for matematikk og gjort det bra på høyere nivå. I verste fall kan jeg vel bytte etter et år. Problemet er bare det at jeg begynner å bli gammel. :)
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Nebuchadnezzar skrev:Uten å gå ut med navn kjenner jeg flere slike personer.. God venninne gikk eksempelvis bachelor fysikk, og andre semester tok hun de
vanlige fysikkfagene i tillegg til å ta to ekstraemner (6 fag,) Innføring i kvantemekanikk og Termisk fysikk, to fag som regnes som
forholdsvis vanskelige. Karakterene ble A i alt foruten exphil med B. Dette syntes ikke hun krevde spesielt mye arbeid, og nå studerer
hun vel i frankrike. Fun fact, Hun lærte seg fransk på egenhånd på videregående da skolen var altfor lett.

Eksempler fra forumet er vel eksempelvis Plutarco og Espen som har tatt tåpelig mengder fag noen semestre og gjort
det bra etter det jeg har fått med meg. I tillegg har vel Svinepelz tatt 5? fag hvert semester med bare A og B? I tillegg
er vel strake A og B relativt vanlig på bachelor matematikk, kan selv komme på 3-4 navn fra toppen av hodet mitt , selv
med ekstrafag. At det finnes slike mennesker finner jeg langt i fra unaturlig, og jeg ser ikke hvorfor du ikke skulle tro det?

Poenget mitt var uansett at ja det finnes "naturtalent" (gjerne kombinert med god arbeidsinnsats), men at det ikke
behøves noen spesielle talent for å å fullføre et normalt studieløp. Hvor hardt en må jobbe kommer an på grunnlaget en starter på,
studiemiljøet og hvor raskt en klarer å tillegne seg kunnskap.
Det der er ikke hva jeg identifiserer med begrepet naturtalent. Det kan komme av at man har spesialisert seg innenfor et emne over en lengre periode. Eksemplene du nevner har alle det til felles med at de er innenfor et emne, her da kun fysikk og matematikk. Det betyr ikke at du har et naturtalent innenfor det området, men at du har heller spesialisert din intelligens innenfor dette området. Sannsynligheten er veldig stor for at din "venninne" har brukt langt mer tid på fysikk enn andre jevnaldrende. Det samme kan sies om de som tar matematikk, de konkurrerer i fag med andre studenter som har en mengde andre fag innenfor andre områder.

Du hadde også et argument vedrørende at det er vanlig med A og B på bachelor matematikk, dette stemmer ikke i henhold til fakta: http://dbh.nsd.uib.no/dbhvev/student/ka ... o.divisjon(sum(antall),sum(sum_antall))*100&valgt_sti=Universiteter!9!Norges%20teknisk-naturvitenskapelige%20universitet!9!Fakultet%20for%20informasjonsteknologi,%20matematikk%20og%20elektroteknikk!9!Institutt%20for%20matematiske%20fag&grupperingstring=a.karakter&sti_hele=insttype!9!instkode!9!fakkode!9!ufakkode!9!progkode!9!emnekode&sti_valgt=insttype!9!instkode!9!fakkode!9!ufakkode!9!progkode!9!emnekode&viskode=0

Her fikk 16 prosent A og 15 prosent B. Det er litt mer enn snittet og man konkurrerer med folk som tar fag innenfor en rekke andre vitenskapelige retninger.

Tilslutt vil jeg benytte muligheten til å peke på det problematiske ved at du bruker "personer" som du kjenner og som ingen andre kjenner. Du tillegger dem evner og egenskaper som andre ikke kan gode for, det gir igjen et falsk argument.

Mitt poeng er at det ikke finnes noe som heter "naturtalent", kun evner som har blitt tilegnet over tid på bekostning av andre ferdigheter. Personer som du anser som "naturtalenter" er nok mennesker som har spesialisert seg før du selv har gjort det (universitetsnivå i dette tilfellet). Videre argumenterer du mot deg selv i avslutningen av ditt argument ved å påpeke at det ikke kreves "naturtalent" for å fullføre et studium, men at det kreves "naturtalent" for å få gode karakterer i det. Hvis det hadde eksistert noe som het naturtalent, så ville en nødvendig del av det være at det var gradsfordelt, altså at en person som bare får A har veldig mye av det, mens en person som kun fullfører et studium med C i snitt har mye av det. Og en som ikke har noen mulighet til å fullføre (alle som anser seg som dårlige i matematikk, filosofi eller hva faget er) studiumet har fått ingenting av dette "naturtalentet". Du ser bort fra dette ved å plassere den som har C i snitt litt over den uten matematiske evner.

Videre så ønsker jeg deg en fin sommer, har stor glede av å lese dine svar og ser på deg som en ressurssterk person.
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Johan Nes skrev:Min erfaring fra både skole og arbeidsliv er at talent eller bedre forutsetninger om du vil - definitivt er reelt. På yrkesskolen for mange år tilbake hadde vi en elev i klassen som ofte jobbet veldig hardt, men slet med å prestere selv under middels.

Enkelte tar ting utrolig fort, mens andre må jobbe lengre med stoffet bare for å forstå det. Når studieprogresjonen er rask, vil automatisk de som lærer senere falle bak de som lærer raskere, sett at man jobber like mye. Og med X antall timer til rådighet før neste forelesning/innlevering/eksamen, vil man få problemer om X timer ikke er nok for å oppnå den forståelsen man trenger.

Jeg håper og tror at jeg har forutsetninger til å følge denne undervisningen og har hørt om forholdsvis svake matematikkstudenter på VGS som virkelig har fått opp øynene for matematikk og gjort det bra på høyere nivå. I verste fall kan jeg vel bytte etter et år. Problemet er bare det at jeg begynner å bli gammel. :)
Her vil jeg tro at vedkommende som tar ting senere, har hatt mangel på akademisk interesse i hjemmet sitt. Personen har aldri fått lært hvordan man tilegner seg kunnskap slik et professorbarn kanskje har.

Det har ingenting med naturtalent og natur å gjøre. Man må se på miljøet rundt personen. Vi vet alle hva forskjellene på sosiale omgivelser kan gjøre. Selv en person som tror på IQ kan ikke se bort fra dette. F. eks. så fullfører 3 prosent av alle tyrkiske immigranter i Tyskland (over 3 millioner mennesker og dermed et stort utvalg av mennesker) universitetet. Dette betyr ikke at bare 3 prosent av tyrkiske immigranter har nok intelligens til å fullføre et universitetstudium, spesielt ettersom tallet er langt høyere i Tyrkia. Derav er miljø langt viktigere enn natur. Naturtalent har ingenting med en persons evner å gjøre.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Go_Rilla skrev:
Johan Nes skrev:Min erfaring fra både skole og arbeidsliv er at talent eller bedre forutsetninger om du vil - definitivt er reelt. På yrkesskolen for mange år tilbake hadde vi en elev i klassen som ofte jobbet veldig hardt, men slet med å prestere selv under middels.

Enkelte tar ting utrolig fort, mens andre må jobbe lengre med stoffet bare for å forstå det. Når studieprogresjonen er rask, vil automatisk de som lærer senere falle bak de som lærer raskere, sett at man jobber like mye. Og med X antall timer til rådighet før neste forelesning/innlevering/eksamen, vil man få problemer om X timer ikke er nok for å oppnå den forståelsen man trenger.

Jeg håper og tror at jeg har forutsetninger til å følge denne undervisningen og har hørt om forholdsvis svake matematikkstudenter på VGS som virkelig har fått opp øynene for matematikk og gjort det bra på høyere nivå. I verste fall kan jeg vel bytte etter et år. Problemet er bare det at jeg begynner å bli gammel. :)
Her vil jeg tro at vedkommende som tar ting senere, har hatt mangel på akademisk interesse i hjemmet sitt. Personen har aldri fått lært hvordan man tilegner seg kunnskap slik et professorbarn kanskje har.

Det har ingenting med naturtalent og natur å gjøre. Man må se på miljøet rundt personen. Vi vet alle hva forskjellene på sosiale omgivelser kan gjøre. Selv en person som tror på IQ kan ikke se bort fra dette. F. eks. så fullfører 3 prosent av alle tyrkiske immigranter i Tyskland (over 3 millioner mennesker og dermed et stort utvalg av mennesker) universitetet. Dette betyr ikke at bare 3 prosent av tyrkiske immigranter har nok intelligens til å fullføre et universitetstudium, spesielt ettersom tallet er langt høyere i Tyrkia. Derav er miljø langt viktigere enn natur. Naturtalent har ingenting med en persons evner å gjøre.
Om jeg kan snakke rett frem var personen jeg snakket om særdeles lite intelligent, men han ville så gjerne. Uansett hva slags oppdragelse eller miljø han var vokst opp i, kunne han aldri blitt en sterk akademiker. Det tør jeg påstå med stor sikkerhet.

Personlig tror jeg det er mange faktorer som påvirker evnen til å lære. Kultur og miljø er selvsagt viktig, men personlig tror jeg i hvert fall at talent er et reelt fenomen.

Jeg regner uansett med at vi kan være enige om at folk har ulike forutsetninger. :)
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

hm,
jeg vet ikke om det finnes noe som geni eller naturtalent, eller at noen har spesielle gener for noe,
men det jeg tror er at vi alle som enkeltindivider har et fritt sinn som styres av ulike, hva skal jeg kalle det, kanskje faktorer.

Som
- Miljø
- Situasjon, fattig, middelklasse, rik osv.'
- Interesse
Og ellers andre ting.

Hbis vi skal ta for oss f. eks Ronaldo og Messi. Begge to er høyt profilerte fotballspillere, som har jobbet ufattelig mye og som fremdeles gjør det.
Situasjonen for begge var dårlige som barn, familiene deres var fattige osv.
Så begynte de å spille og har etter hvert spilt seg opp til høyeste nivå.
De har kanskje det folk kaller talent, men hvem sier at interessen og spesielt arbeidet ikke var der?
Ronaldo, trente før hele 6 timer i strekk hver eneste dag, noe han fortsatt gjør.
Ingen av dem ville vært der de er i dag, hvis de hadde sittet på sofaen, selv om de kanskje har det folk kaller naturtalent.


Det dere også snakker om å lære fort har mange ulike sider, som jeg kjenner meg igjen på.
Gjennom ungdomsskolen og spesielt VG1, som jeg fullførte i år har jeg opplevd spesielt denne tingen.
Men ikke alltid. Sånn er det med mennesket.
Noen ting lærte jeg fort som bare det, nøyaktig fordi det interesserte meg da læreren gikk igjennom det i timen, uten at jeg visste noe om temaet/emnet fra før av.
Samtidig liker jeg matematikk, og her lærer jeg også en god del ting fort som algebra og funksjoner, MEN er det en ting jeg spesielt er på bunnivå av å lære fort, er sannsynlighet og kombinatorikk, som de fleste regner med å være enkelt og gøy.

Det jeg mener er at det er fra person til person, og mener at vi alle sammen er helt forskjellige og at enkelte faktorer spiller inn, samtidig som at vi alle sammen lærer fort på enkelte steder, som andre kanskje synes er vanskelig, samtidig som at vi synes at noe er vanskelig som mange andre mennesker synes er enkelt. Sånn har det alltid vært, og sånn kommer det alltid til å bli. Men jeg tror at vi alle kan oppnå nøyaktig hva vi kan forestille oss, bare vi vet hva, hvem, hvordan, hvorfor.

<3
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Nå er det vel nok OT i denne tråden? Om ønskelig er det bare å starte en ny tråd om emnet.
Diskusjonen rundt UIO, fortsetter under denne streken ;)

----------------------------------------------------------------------------------
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Ja, det hadde vært veldig hyggelig om Oddis (som går der) eller noen andre som vet noe har relevant informasjon å komme med.

Vurderer fortsatt dette studiet til fordel for høyskoleingeniør innen maskin-/marinteknikk eller petroleums- og prosessteknologi, mye på grunn av at jeg ønsker å bli i Oslo.

Det er mulig jeg kommer lengre med 3 år på høyskole kontra 3 år på denne linjen (i større grad viktig med mastergrad?).
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Nebuchadnezzar skrev:Nå er det vel nok OT i denne tråden? Om ønskelig er det bare å starte en ny tråd om emnet.
Diskusjonen rundt UIO, fortsetter under denne streken ;)

----------------------------------------------------------------------------------
Ok!

Jeg gidder ikke mer likevel...
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Bestemte du deg for et studie, Gorilla?
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Nei, ikke ennå.

Står mellom 4 år til med sivilingeniør eller det tilsvarende studiet på UiO.

Er også interessert i gerontologi ettersom det er relevant for den forskningen jeg vil holde på med i fremtiden. Tror ikke det er muligheter for å drive med det i Trondheim, er egentlig bedre for meg å studere i Oslo. Men statusen fra Trondheim kan gi meg et bilde av mer seriøsitet. Motargumentet mot dette igjen er at det medisinske fakultetet har noen emner som jeg har lyst til å studere, spesielt innenfor det ovenfornevnte temaet.

Heller mot at jeg blir her, selv om jeg absolutt ikke har lyst til det.

Hva med deg?
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Go_Rilla skrev:Nei, ikke ennå.

Står mellom 4 år til med sivilingeniør eller det tilsvarende studiet på UiO.

Er også interessert i gerontologi ettersom det er relevant for den forskningen jeg vil holde på med i fremtiden. Tror ikke det er muligheter for å drive med det i Trondheim, er egentlig bedre for meg å studere i Oslo. Men statusen fra Trondheim kan gi meg et bilde av mer seriøsitet. Motargumentet mot dette igjen er at det medisinske fakultetet har noen emner som jeg har lyst til å studere, spesielt innenfor det ovenfornevnte temaet.

Heller mot at jeg blir her, selv om jeg absolutt ikke har lyst til det.

Hva med deg?
Det skal ikke være lett! Gerontologi måtte jeg faktisk Google. Interessant. Er statusen fra Trondheim virkelig så mye bedre enn UiO? Selv når du tar en utdanning som er litt ved siden av det du egentlig vil drive med (om jeg forstår deg rett)?

Hva er det tilsvarende studiet på UiO? Jeg har sett litt på UiO og inntrykket mitt er at det eneste studiet som ligner på sivilingeniør er studiet i hovedinnlegget her med retning innen mekanikk? Eller er det flere jeg ikke har fått med meg? :)

Selv har jeg kommet inn på maskinteknikk i Bergen (som jeg angrer som en hund på at jeg ikke tok i Oslo) og står på 2. plass på marinteknikk (som frister mer og hvor jeg sikkert kommer inn), men føler meg veldig usikker på valgene mine og jeg liker det dårlig. Begynner å tenke at det var dumt jeg ikke valgte byggingeniør (med min bakgrunn som tømrer).

Nå er det vel uansett for sent. Men jeg vurderer fortsatt studiet i hovedinnlegget her også, skjønt jeg tror kanskje høyskoleingeniør er mer fornuftig. Man kan ta en mastergrad innen fluidmekanikk som høyskoleingeniør også.
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Johan Nes skrev:
Go_Rilla skrev:Nei, ikke ennå.

Står mellom 4 år til med sivilingeniør eller det tilsvarende studiet på UiO.

Er også interessert i gerontologi ettersom det er relevant for den forskningen jeg vil holde på med i fremtiden. Tror ikke det er muligheter for å drive med det i Trondheim, er egentlig bedre for meg å studere i Oslo. Men statusen fra Trondheim kan gi meg et bilde av mer seriøsitet. Motargumentet mot dette igjen er at det medisinske fakultetet har noen emner som jeg har lyst til å studere, spesielt innenfor det ovenfornevnte temaet.

Heller mot at jeg blir her, selv om jeg absolutt ikke har lyst til det.

Hva med deg?
Det skal ikke være lett! Gerontologi måtte jeg faktisk Google. Interessant. Er statusen fra Trondheim virkelig så mye bedre enn UiO? Selv når du tar en utdanning som er litt ved siden av det du egentlig vil drive med (om jeg forstår deg rett)?

Hva er det tilsvarende studiet på UiO? Jeg har sett litt på UiO og inntrykket mitt er at det eneste studiet som ligner på sivilingeniør er studiet i hovedinnlegget her med retning innen mekanikk? Eller er det flere jeg ikke har fått med meg? :)

Selv har jeg kommet inn på maskinteknikk i Bergen (som jeg angrer som en hund på at jeg ikke tok i Oslo) og står på 2. plass på marinteknikk (som frister mer og hvor jeg sikkert kommer inn), men føler meg veldig usikker på valgene mine og jeg liker det dårlig. Begynner å tenke at det var dumt jeg ikke valgte byggingeniør (med min bakgrunn som tømrer).

Nå er det vel uansett for sent. Men jeg vurderer fortsatt studiet i hovedinnlegget her også, skjønt jeg tror kanskje høyskoleingeniør er mer fornuftig. Man kan ta en mastergrad innen fluidmekanikk som høyskoleingeniør også.
Først og fremst vil jeg ønske deg lykke til med skolesituasjonen. Jeg håper det ordner seg. Du kan jo f.eks ta fagene til marinteknikk og skifte neste år, selv om jeg ikke vet hva du har i karaktersnitt.

Når det kommer til gerontologi, så er hovedproblemet at det ikke eksisterer en teori som er alle enige om. Man vet ikke sikkert hvorfor aldring foregår, selv om det finnes som teorier som peker på slitasje av organer og frie radikaler osv. Hvis det hadde eksistert en sikker teori, noe ala evolusjonsteorien, så ville ting ha vært langt lettere og man kunne ha bekjempet sykdommer som alzheimer og aldringen i seg selv. Mitt problem er som nevnt ovenfor er at jeg ikke kan noe i det hele tatt om aldring, men jeg velger å støtte meg til Caleb E. Finch som jeg har hørt skal være den fremste autoriteten innenfor området.

Jeg ønsket meg til Oslo for å lære mer om dette. Og utdanningen jeg tar er ikke ved siden av, jeg tar den av den direkte grunnen at jeg med kjennskap til gerontologi skal kunne gjøre noe med forskjellige alderssykdommer. Perioden jeg har gitt meg selv er 25-30 år, etter det er alt slutt og jeg vil gi opp.

Vedrørende statusen til NTNU kontra UiO, så vet jeg ikke helt. Og jeg bryr meg egentlig ikke heller, men andre gjør kanskje det.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Takk for det, Gorilla. Om jeg allikevel skulle bytte neste år, tror jeg kanskje det er like fornuftig å ta en årsenhet i matematikk i år. Men jeg tenker fortsatt (så det knaker).

Høres spennende ut! Kan du fortelle meg hva slags studie det tilsvarende blir på UiO?

Jeg er nysgjerrig ettersom jeg selv ikke har sett andre 'sivilingeniør' studium enn det jeg linket til i hovedinnlegget her. Om det er andre jeg har gått glipp av, vil jeg gjerne vite det. Send gjerne en PM om du ikke har lyst å offentliggjøre det. :)
Svar