Bachelor i økonomi og administrasjon eller årsenhet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Skriblerier
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 27/07-2013 21:47

Hei,

Håper noen av dere kan hjelpe meg med hvordan type matte det kreves for å gå økad evt. økonomi og ledelse? Jeg har nå gått snart 4 år på universitet men er stygt redd for at arbeidsmarkedet ser dårlig ut for min del (går per nå historie og har også en drøm om å ta videre utdanning til PhD nivå men arbeidsmarkedet er dessverre vanskelig innenfor akademia). Jeg vurderer derfor om jeg er nødt til å ta opp matematikk, og hvilken type matematikk jeg trenger (vurderer også å ta opp for å få 0,5 - 1 realfagspoeng ekstra i sekken). Jeg skriver også bacheloroppgaven min i økonomisk historie med mye statistikk og utregninger, men jeg er redd for at dette fortsatt ikke er nok for den type 'samfunnsmatte' som økonomifagene ser ut til å være om jeg kommer inn neste år.

Jeg gikk yrkesfag og har derfor P-matte så vidt jeg husker. Der fikk jeg relativt stødige 3-ere selv om jeg hatet faget. Har nå modnet litt å synes matte kan være gøy så lenge jeg til slutt mestrer det. Men det er mye jeg mangler da jeg ikke jobbet med faget i det hele tatt når jeg gikk vgs.

Håper noen kan hjelpe meg, og evt. gi noen tips til hvilken matte jeg kanskje burde ta opp (f.eks. S eller R-matte), og hvor vanskelig steget evt. blir opp til universitetsnivå :)
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Skriblerier skrev:Hei,

Håper noen av dere kan hjelpe meg med hvordan type matte det kreves for å gå økad evt. økonomi og ledelse? Jeg har nå gått snart 4 år på universitet men er stygt redd for at arbeidsmarkedet ser dårlig ut for min del (går per nå historie og har også en drøm om å ta videre utdanning til PhD nivå men arbeidsmarkedet er dessverre vanskelig innenfor akademia). Jeg vurderer derfor om jeg er nødt til å ta opp matematikk, og hvilken type matematikk jeg trenger (vurderer også å ta opp for å få 0,5 - 1 realfagspoeng ekstra i sekken). Jeg skriver også bacheloroppgaven min i økonomisk historie med mye statistikk og utregninger, men jeg er redd for at dette fortsatt ikke er nok for den type 'samfunnsmatte' som økonomifagene ser ut til å være om jeg kommer inn neste år.

Jeg gikk yrkesfag og har derfor P-matte så vidt jeg husker. Der fikk jeg relativt stødige 3-ere selv om jeg hatet faget. Har nå modnet litt å synes matte kan være gøy så lenge jeg til slutt mestrer det. Men det er mye jeg mangler da jeg ikke jobbet med faget i det hele tatt når jeg gikk vgs.

Håper noen kan hjelpe meg, og evt. gi noen tips til hvilken matte jeg kanskje burde ta opp (f.eks. S eller R-matte), og hvor vanskelig steget evt. blir opp til universitetsnivå :)
"Om du ikkje har kunnskapar tilsvarande matematikk R1/(S1+S2), bør du følgje forkurs i første semester. Studiet har eit etablert studentassistentprogram. Studiet er praktisk retta, og har i mange fag gjesteførelesarar frå næringslivet."

Det er fra denne siden: http://www.hioa.no/Studier/SAM/Bachelor ... cAodREwA0g

Jeg kan også gi mitt perspektiv på dette ettersom jeg studerte samfunnsøkonomi et år før jeg droppet ut grunnet uheldige resultater :D. I det første semesteret hadde man et fag som het matematikk for økonomer og der vil jeg si at R1 eller S1 og S2 er tvingende nødvendig. Mye av matematikken var på et ganske høyt nivå, riktignok så vet jeg ikke om så også er tilfelle for økonomi og administrasjon. Det får du faktisk undersøke selv.

I boka vi brukte, "Matematisk analyse" av Knut Sydsæther, så startet det rolig før det tok av. De innledende kapitlene var; Elementer algebra (potenser, brøkregning og ulikheter) før det gikk videre med Likninger (annengradslikninger, to likninger med to ukjente osv). Så kommer funksjoner av en variabel (eksponentialfunksjoner, potensfunksjoner o.l) før man lærer om inverse funksjoner og derivasjon (alle derivasjonsreglene; som kjerneregelen og sånt). Så kommer kontinuintet, asymptoter og grenseverdier.

Dette er de 7 første kapitlene, herifra begynner de plutselig å gå over til matematikk på universitetsnivå, som taylors formel (implisitt derivasjon) og finansmatematikk (forrenting og sånt). Maksimums og minimumsproblemer og integrasjon. Til slutt kommer funksjoner av flere variabler og optimeringsproblemer for dem.

Ut i fra denne boken, som i følge innledningen er for både bedriftsøkonomiske og samfunnsøkonomiske retningene, så passer det muligens bedre med S1/S2 ettersom de har endel emner som går igjen, spesielt de 7 siste kapitlene.

Denne boken er ganske gammel da jeg studerte dette i 2005 (ut fra vgs) og ting kan ha forandret seg i mellomtiden. For meg personlig så klarte jeg ikke å komme meg til eksamen i dette faget da jeg aldri klarte å finne frem bygget vi skulle levere oppgaven i :D.

Til slutt så bør du muligens også fortelle oss hvor du faktisk har tenkt å studere dette bachelorprogrammet, slik at vi kan bedre forstå hva du har tenkt og vurdere det aktuelle emnets læreplan.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Om jeg har fått med meg noe som helst, er nivået på matematikkfagene på samfunnsøkonomi vesentlig høyere enn matematikken på økonomi og administrasjon.

Om det er lenge siden du har studert matematikk, anbefaler jeg deg rett og slett å få tak i Sinus 1T og jobbe deg gjennom dette verket. Her legger du fundamentet for videre matematikk. Jeg tok R1 og R2 i år uten et solid 1T fundament og det gjorde ting langt vanskeligere for meg, særlig 'enkel' algebra.

Når du er ferdig med 1T, er det vel R1 eller S1 som blir det naturlige å fortsette med. Om planen var å begynne neste høst, regner jeg med du skal ha god tid til å jobbe gjennom dette. Usikker på om du trenger R2/S2, men det skader nok ikke. :)
Skriblerier
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 27/07-2013 21:47

Hei igjen og takk for svar.

Bachelor/årsstudiene jeg vurderer er økonomi og ledelse ved HiBu, eller årsstudium der også, eller evt regnskap og revisjon ved HiVe samt også økad årsstudie. Jeg har dessverre for dårlig snitt til å komme inn på HiOA, selv med alders og tilleggspoeng.

Om det er slik at R1 er nødvendig, så antar jeg det er best for meg å ta T1 + R1? Hvor lang tid vil dere ca. si det burde ta for en person som er ganske utrent i matte? (Jeg studerer ikke i Norge så det kan bli vanskelig med eksamen, men det burde kunne gå greit ihvertfall til høsteksamen for T1 siden universitetet har eksamen i januar). Må jeg avlegge eksamen i T1 for å gå videre til R1, eller kan jeg lese dette på egenhånd og så ta eksamen i R1 etterhvert?

Takk for gode svar! Skal se om jeg finner bøkene dere nevnte på biblioteket. Beklager evt.skrivefeil men jeg skrive på mobil og det er ikke alltid så greit.
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Du trenger ikke å avlegge eksamen i 1T. Jeg har selv hatt 1P før jeg tok R1 :)
Men 1T-pensum er et veldig godt sted for deg å begynne. Ville lest igjennom det og vært sikker på at jeg forstod alt. R1 bygger videre på mye av 1T pensumet.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Så lenge det ikke er opptakskrav, trenger du ikke avlegge noen av de to eksamenene.

Å anslå tid er umulig. Du må nesten bare begynne å se, men det er som regel MYE jobb for de fleste av oss om du har interesse av å gjøre det bra. Har du en god forståelse av 1T, har du lagt et godt fundament for videre studier, så jeg ville brukt den tiden jeg trenger på det og så fortsetter du med R1 etter det.
Svar