Komplekst Plan og Rasjonal Funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Heisann

Har en oppgave som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal angripe, og søker litt råd og veiledning.

Oppgave 1

z er et komplekst tall

[tex]\overline{z}=\frac{2}{z}[/tex]

Løsningen til ligningen over kan beskrives som en geometrisk figur i det komplekse planet. Hvilken er det?

Jeg vet hvordan de defineres om hverandre.


PS. Fikk til oppgave 2 i tråden;)
Sist redigert av MrHomme den 26/08-2013 00:30, redigert 1 gang totalt.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

1) Hvis du ganger med [tex]z[/tex] på begge sider så får du at [tex]\bar z \cdot z = 2[/tex]. Kan du gjøre noe med venstresida her?

2) Polynomdivisjon går ut på nettopp det om oppgava spør om. Hva får du når du utfører den polynomdivisjonen der?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Eh... [tex]|z|=\overline{|z|}[/tex], så [tex]|z|={2}[/tex]?
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

MrHomme skrev:Eh... [tex]|z|=\overline{|z|}[/tex], så [tex]|z|={2}[/tex]?
Du bør ikke fjerne tidligere oppgaver fra en tråd. Det ødelegger fullstendig tråden.

Bruk at $|z|^2 = \bar{z}z$
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Beklager det:)

Tusen hjertelig for input!
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Svar