Grense

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Har en grense

[tex]\lim_{x\rightarrow 8}[/tex][tex]\frac{x^{\frac{2}{3}}-4}{x^{\frac{1}{3}}-2}[/tex]


Jeg bruker l´hôpital Theorem, og får

[tex]\lim_{x\rightarrow 8}[/tex][tex]\frac{\frac{2}{3}\cdot{x^{-\frac{1}{3}}}}{\frac{1}{3}\cdot{x^{\frac{-2}{3}}}}[/tex]


Setter inn [tex]x=8[/tex], og får grensa [tex]\frac{1}{4}[/tex]


I følge fasiten eksisterer ikke denne grenseverdien i det hele tatt. Det kan jo ikke stemme. Spurt en gruppeleder, og fikk vite at svaret skulle bli 4. Jeg klarer ikke helt se hvordan.

Noen som kan forklare meg hva jeg gjør feil?
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

MrHomme skrev:Har en grense

[tex]\lim_{x\rightarrow 8}[/tex][tex]\frac{x^{\frac{2}{3}}-4}{x^{\frac{1}{3}}-2}[/tex]


Jeg bruker l´hôpital Theorem, og får

[tex]\lim_{x\rightarrow 8}[/tex][tex]\frac{\frac{2}{3}\cdot{x^{-\frac{1}{3}}}}{\frac{1}{3}\cdot{x^{\frac{-2}{3}}}}[/tex]


Setter inn [tex]x=8[/tex], og får grensa [tex]\frac{1}{4}[/tex]


I følge fasiten eksisterer ikke denne grenseverdien i det hele tatt. Det kan jo ikke stemme. Spurt en gruppeleder, og fikk vite at svaret skulle bli 4. Jeg klarer ikke helt se hvordan.

Noen som kan forklare meg hva jeg gjør feil?
Sett inn tallet 8 istedenfor x. Da skal du få:

(1/3)/(1/12) = 4

Det du har gjort feil er altså en kalkulatorfeil eller regnefeil som det heter.
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Er bare jeg som har surret i nevner visstnok.

Takker
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Svar