Kalkulus

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Jeg lurer på om det er mulig å bruke ei amerikansk bok som jeg tror heter calculus som supplement til den norske kalulusboken, om den kan hjelpe på forståelsen? :D
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Har du matematikk 1, anbefaler foreleserne at du bruker Calculus 1 av Adams & Essex. Den inneholder mye forklaringer, og de fleste er gode. I tillegg har den en "Preliminary"-del (innledning) som tar for seg alt hva du bør vite før du begynner på hovedstoffet. Kan ikke garantere at den er bedre enn den norske (hvilken utgave? Forfatter?), men den inneholder som sagt greie forklaringer.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Jeg går bachelor i fysikk så da bruker man den norske kalkulusboken. Jeg tenker å rett og slett bruke den amerikanske versjonen av kalkulus rett og slett som et suplement til den norske kalkulusboken, kanskje. Det kan kanskje hjelpe på forståelsen. Kalkulusboken blir fortsatt min hovedbok som det skal være på grunnkurs i analyse. Gjerne fortell meg litt om den amerikanske boken. :D
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Den boka de bruker i Matematikk 1 ved NTNU er egentlig 8. utgave av Adams & Essex. Da jeg tok kurset Ma1101 (Analyse 1) brukte vi 7.utgave av Adams & Essex, men den ble byttet ut med Kalkulus i fjor.

Det vil si at boken i Matematikk 1 trolig er et godt alternativ:)
Svar