Derivasjonsproblem

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mentalitet
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 04/09-2011 21:02

Find the equation of the straight line that passes though the point (0,b) and is tangent to the curve y=1/x. Assume b different from zero


---
Tangentlinjen krysser altså y-aksen, og ettersom b er forskjellig fra null vet vi at tangenten ikke er horisontal. Tangeringspunktet vet vi ikke, men vi kan jo kalle det (a,(1/a)). Bruker ettpunktsformelen og finner m=(((1/a)-b)/a). Er jeg på riktig vei- eller..?
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

At b ikke er 0, betyr bare at den kan være et positivt eller negativt tall, men aldri 0. I denne oppgaven skal du bare finne den generelle formelen for tangenten til [tex]\frac {1}{x}[/tex] i punktet [tex](0, b)[/tex].

Likningen for tangenten kan jo skrives som, [tex]y_1 = ax + c[/tex], og du har allerede et punkt som kommer til hjelp her. Videre kan du se på den deriverte av y, og finne noe som hjelper ut ifra det.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
mentalitet
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 04/09-2011 21:02

Jeg kan vel si at y1=ax+b.

y'=-1/x^2

og a er det samme som den deriverte av y, eller? Da får jeg jo isåfall y=-(1/x)+b.
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Ikke helt! Husk at [tex]y_1[/tex] skal være en rett linje, og ikke en kurve. Hvis du får et punkt på kurven du skal finne tangenen til, vil du (etter å ha funnet b) til slutt få [tex]y_1[/tex] lik likningen for en kurve. Du kan teste selv om du vil. Derfor er det lurere å sette [tex]x = x_1[/tex] i [tex]y_1[/tex], og så sette inn [tex]-\frac {1}{x^2}[/tex] for [tex]a[/tex] i [tex]y_1[/tex]. Når du da skal finne a og b for et oppgitt punkt, er det bare å sette inn gitte x- og y-verdier. Da vil du til slutt få en rett linje som er tangent til punktet.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
mentalitet
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 04/09-2011 21:02

Vet ikke helt om jeg henger med her. Fortsetter iallefall å få et svar som er forskjellig fra fasiten.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

kort:
tangent gjennom (0,b) og (a, 0), middel-koordinat ((a/2), (b/2)) ligger på f = 1/x. der f ' = -1/x^2
dvs f(a/2) = b/2 = 2/a
altså ((2/b), (b/2))
[tex]f ^,(2/b) = - b^2 / 4[/tex]
====
[tex]y = (- b^2 / 4)*x + b[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
mentalitet
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 04/09-2011 21:02

Jeg henger med helt til f(a/2)=b/2=2/a. Hvordan kommer du til neste steget?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

f (x) = 1/x
ergo
er f(2/b) = b/2
===
slope: f ' (x) = -1 / x^2
ergo
slope: f ' (2/b) = - 1 / (2/b)^2 = -b^2/4
da har du slope og ett pkt, nemlig (0,b)
dvs
[tex]y-b=(-b^2/4)x[/tex]
):
[tex]y=(-b^2/4)x+b[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar