grenseverdi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mattemagi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 13/09-2013 14:17

avgjør om grenseverdien lim h--> 0 (f(h)-f(0))/h eksisterer når f(x)=|x|*x

jeg kom fram til at den deriverte er 2|x|, men jeg klarer ikke finne svaret ved å bruke algebra.
Noen forslag?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Vi har at [tex]f(h) = |h|h[/tex] og at [tex]f(0) = 0[/tex], ikke sant? Setter vi inn får vi da grenseverdien [tex]\displaystyle \lim_{h \to 0} \frac{|h|h - 0}{h} = \lim_{h \to 0} \frac{|h|h}{h}[/tex]. Tar du det derfra?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mattemagi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 13/09-2013 14:17

h*|h|/h --> |h|. da er f(h)>0 = f(h)<0, altså grensen eksisterer. og når h--> 0 så blir grensen da 0, om jeg ikke tar helt feil?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det stemmer :)

(Når man har med absoluttverdier å gjøre, i det punktet der argumentet skifter fortegn, må man være ekstra påpasselig. Da må man vurdere om uttrykket kan få forskjellig verdi om vi lar h (eller x eller hva enn variabelen heter) gå fra 0 fra venstre eller høyre side. Her blir ikke det noe problem; |h| blir bare 0 uansett. Hadde det i stedet vært noe sånt som grensen av [tex]\displaystyle \frac{|h|}{h}[/tex], så ville ikke den eksistert, siden [tex]\displaystyle \frac{|h|}{h}[/tex] blir negativ når h < 0 og positiv når h > 0.)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Triple

Finn grensa limx→∞1 + 4x^2/x-2x^2

^ opphøde 2

Noen som kan hjelpe meg her med å løse denne?
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Omskriver du til $\frac{1 + 4x^2}{x-2x^2} = \frac{x^2(\frac{1}{x^2} + 4)}{x^2(\frac{1}{x} - 2)}$ så ser du kanskje lettere løsningen.
Triplee

Skriv gjerne formelen du brukte der, kanskje jeg ser litt mer på svaret..

svaret, 4/2 blir det ikke eller helt på bærtur?
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Alt jeg har gjort er å faktorisere ut høyeste potens av $x$ i både teller og nevner. Når $x$ blir veldig stor har leddene av lavere grad lite å si for verdien av brøken, så denne teknikken er vanlig i grenser som dette. Ellers er det nesten riktig: legg merke til minustegnet i nevneren, og så er det fint å forkorte brøken.
Svar