Newtons lover og bevegelseslikninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Jeg vet at når det er konstant kraft er det konstant akselerasjon og man integrerer ikke bevegelseslikningene, man setter rett inn i bevegelses likningene, det samme ved middelakselerasjon og gjennomsnittskraft(evt. akselerasjon). Men når det ikke står skal man bestandig utføre integrasjon? Bortsett fra når det står konstant eller gjennomsnittskraft er jeg litt usikker om jeg skal bruke integrasjon eller ikke. Ønsker å vite hvordan å se de?
Brotof
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 30/09-2013 12:29

Hvis du skal finne hastighet, tilbakelagt avstand, impuls, arbeid eller lignende og akselerasjon/kraft varierer med tiden/posisjon så er du nødt til å integrere. Så i alle tilfeller hvor man ikke ser på konstante eller gjennomsnittsstørrelser så må du integrere. Med variable størrelser følger det ofte med integrasjon.

*edit: MeD ikke mer.
Sist redigert av Brotof den 12/10-2013 09:54, redigert 1 gang totalt.
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Takk for svaret, jeg må reflektere litt rundt det der.
Svar