Produksjonsmulighetskurve

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
cent

Hei!

Jeg lurte på om det finnes noen der ute som har peiling på produksjonsmulighetskurve i forbindelse med knappe ressurser?

Tegn produksjonsmulighetskurven og forklar:
Hvorfor er kurven fallende og krummer fra origo? (konkav)

Hva ville en stigende produksjonsmulighetskurve vise?

Innebærer en tilpasning innenfor kurven en optimal/effektiv ressursbruk? Forklar svare ditt.

Anta at vi måler mengden av boller på veritkal akse og mengden av aviser på horisontal akse. Produksjonsmulighetskurven er som vanlig fallende og konkav. Ta utgangspunkt
i et punkt på kurven og anta at økonomien har tilpasset seg her.
Hvordan kan produksjonen av boller økes?

Takker for hjelp! :)
pareto
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 14/05-2013 15:06
Sted: NTNU

Supertips i mikroøkonomi er å sette seg ned med penn og papir og tegne i koordinatsystemer. Når det gjelder første spørsmål: Prøv å tegn en kurve som ikke er fallende, og spør deg selv om dette gir mening. Hva skjer hvis den hadde vert konveks? Prøv å tegn en slik kurve (krummer mot origo), og tenk litt på hva det hadde betydd. Prøv å tenk over hva som skjer med produksjonen når du beveger deg langs kurven. Hva skjer om avstanden fra kurven til origo øker? Hva skjer hvis den minker? I tillegg vil jeg anbefale å danne en kollokviegruppe sammen med noen andre som studerer det samme. Jeg fikk i hvert fall mye ut av det når jeg hadde mikro.
Izi

Cent.. Ikke prøv å få andre til å gjøre din eksamen for deg.. Les i boka eller følg med i timene.. 8-)
Svar