R1 + R2 +Fysikk 1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Daniel933
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 04/08-2014 01:34

Hei, eg er ein kar på 21 år, som skal begynne på siste året på maritim fagskule, eg vurderer og gå videre på marin teknikk på NTNU hausten 2015, men kriteriene er at eg må ta R1+R2+Fysikk 1, og eg lurte på om det vil vere vanskelig og ta dei tre fagene på ein semester menst eg går på fagskulen, eller om eg bør vurdere å ta forkurs til ingeniør utdanning, eg har foreløpig B i fysikk og matte fra fagskulen.

Håper på svar:)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Det er vel bare å prøve, jeg tror det skal være overkommelig.
Fysikk1 krever en del mer lesing i forhold til fysikken på høyere nivå som er mer
rettet mot regning. Men det er jo bare å prøve et halvt år, merker en at det ikke
går kan en alltids ta forkurs senere.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Daniel933
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 04/08-2014 01:34

Trur kanskje eg skal prøve og gå opp til eksamen i R1 og FY1 til vinteren, og ta R2 Til sommaren, har hørt at det er mange som sliter med R2, so får drøye den litt.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Daniel933 skrev:Trur kanskje eg skal prøve og gå opp til eksamen i R1 og FY1 til vinteren, og ta R2 Til sommaren, har hørt at det er mange som sliter med R2, so får drøye den litt.
Er nok også lurt å ha den største belastningen på høsten - til våren har du sikkert mange andre eksamener også som det er viktig å gjøre det bra på. Dessuten vil du i løpet av høsten sannsynligvis skjønne om det er et realistisk mål å ta disse fagene samtidig med annen utdanning.

Lykke til!
Daniel933
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 04/08-2014 01:34

ja kan nok vere lurt det.

Takk for svar
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Husk bare at fra 1.1.2015 er det ny eksamensordning for de matematikkfagene du nevner.
Bl.a. byttes det om på fordelingen med/uten hjelpemidler (60-40 => 40-60) men trolig mye viktigere for deg; det holder ikke lenger med kalkulator på Del2. Oppgavene vil lages slik at det forventes bruk av graftegner og CAS-verktøy. Hvis du kjenner f.eks. GeoGebra godt er det ikke noe problem.
Daniel933
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 04/08-2014 01:34

Då vil det vere best og prøve og fått gått opp til eksamen til jul, vil eg tenke meg:)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Jada, dette burde gå bra, så lenge du begynner i DAG. :)

Fysikken tar du ganske greit, så ta den sammen med R1 nå til høsten, så tar du R2 til sommeren. Om karakterene ikke blir fantastiske kan du bruke neste sommer på å jobbe med matematikken på egenhånd.

Vel, på NTNU trenger du vel uansett 4 i både R1 og R2, men dette burde være overkommelig om du jobber og står på.

Lykke til!
Daniel933
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 04/08-2014 01:34

Takk for det.

No har eg kjøpt R1 og R2 fra Sinus, er dette bra bøker, eller burde eg valgt eit Anna forlag? Og har dykk nokre tips til kva fysikk bok eg bør kjøpe, har rom stoff tid ingeniør utdanning og maritim utdanning boken, men veit ikkje om denne er fullgod til dette formålet..
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Daniel933 skrev:Takk for det.

No har eg kjøpt R1 og R2 fra Sinus, er dette bra bøker, eller burde eg valgt eit Anna forlag? Og har dykk nokre tips til kva fysikk bok eg bør kjøpe, har rom stoff tid ingeniør utdanning og maritim utdanning boken, men veit ikkje om denne er fullgod til dette formålet..
Jeg har ikke brukt sinus før, men har hørt av mange at forlaget skal ha gode bøker og at det er spesielt bra at de har løsningsforslag til flere oppgaver på nettet.
I 1T og R1 har jeg brukt Sigma-serien, og vil si at R1 boka er kjempe bra.
Når det gjelder fysikk, så har jeg nettopp hatt fysikk 1 i vg2, og vi brukte Rom Stoff Tid 1.
Jeg vil si meg veldig fornøyd med boka siden den tar for seg alt det viktige mener jeg, i tillegg til at boka er delt inn i lesedel og oppgavedel, der oppgavedelen av boka har veldig mange oppgaver som gjør at du forstår og lærer mye hvis du gjør dem. Tipper da at RST forkurs skal også være veldig bra.
Daniel933
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 04/08-2014 01:34

Okai, eg får sjå på læreplanen for FY1 og sjå om alt står i boka:) eg såg at det var både praktisk og skriftlig eksamen i FY1, er det noken som har peiling på kva dei praktiske opg går ut på?
jdsnfklnsd

Sinus er de beste mattebøkene. Helt klart. Til fysikk anbefaler jeg Ergo, men RST er helt greit også.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Daniel933 skrev:Okai, eg får sjå på læreplanen for FY1 og sjå om alt står i boka:) eg såg at det var både praktisk og skriftlig eksamen i FY1, er det noken som har peiling på kva dei praktiske opg går ut på?
Fysikk 1 har muntlig-praktisk eksamen, ikke skriftlig.
Men Fysikk 2 har både muntlig og skriftlig eksamen.
Daniel933
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 04/08-2014 01:34

Noken som har erfaring med korleis muntlig-praktisk eksamen foregår?
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Daniel933 skrev:Noken som har erfaring med korleis muntlig-praktisk eksamen foregår?
Disse eksamenene er tredelt - man trekker en oppgave/tema som man får tid til å forberede (30-45min alt ettersom hvor lenge eksamineringen blir). Dette legger man frem når man kommer inn til sensor og eksaminator, deretter trekker man en ny oppgave eller får spørsmål fra en annen del av pensum (varierer veldig fra sensor til sensor og fylke til fylke), og til slutt skal man utføre et forsøk. Jeg har aldri fått vite forsøket før de kommer med utstyret i det det skal utføres. Man gjennomfører så forsøket, forklarer hva som skjer og svarer på eventuelle spørsmål. Det står at eksamen er 45minutter, men etter min erfaring varierer dette. De fleste muntlig-praktiske jeg har hatt har vært på 30min.

Men som sagt varierer eksamen alt etter hvor man tar det og hvem sensorene er :) Jeg har opplevd å måtte fysisk trekke den uforberedte delen hvor det stod en konkret oppgave jeg skulle løse på sparket, mens andre ganger har dette kun vært muntlige spørsmål fra eksaminator.
Svar