Diff.ligning rc-krets

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Pyttsan
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 30/09-2008 21:19

En RC-krets blir påtrygt spenningen x(t) = cos (40000t). tidskonstanten er 25μs. Skal finne den homogene løsningen.

Har diff.likningnen [tex]RC\frac{\mathrm{dx} }{\mathrm{d} t} +1 = \frac{\mathrm{dx} }{\mathrm{d} t}[/tex], startkravet er y(0)=x(0). Dette kan jo skrives på formen C*e^(-40000t), men så er det å finne C da (skal bli 0.5).
Tenker jeg må finne partikulære løsningen: RC*A + 0 = -40000 sin (40000t). Og så finne konstanten? Men det virker ikke helt riktig når jeg regner på det, så litt usikker på framgangsmåten her...
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvordan kom du frem til at diffligningen ble sånn? Er utgangsspenningen den over kondensatoren eller resistoren?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Pyttsan
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 30/09-2008 21:19

Jeg fikk løst den, med litt hjelp :)

Finnes det en generell formel for utgangspenningen til en RLC-krets? For er vel det jeg må benytte, og ikke transfer-funksjonen for grafen under?
Vedlegg
lll.jpg
lll.jpg (62.78 kiB) Vist 5246 ganger
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, men utgangsspenningens oppførsel vil avhenge av om systemet er under, over eller kritisk dempet (som avgjøres av verdiene til L, C og R). Det er faktisk nøkkelen til denne oppgaven: Hvilke av kombinasjonene L, C og R i alternativene gir en stegrespons som vist i figuren? Er systemet under, over eller kritisk dempet?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Pyttsan
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 30/09-2008 21:19

Har ikke hatt om det tidligere, så måtte lese meg litt opp. Ser den er kritisk dempet. Tusen takk for hjelpen!
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvilket fag er dette? Det kan være de metodene jeg foreslår ikke er det som er ment å bruke. Det er også litt vanskelig å foreslå noe uten å se hele konteksten til oppgaven, vite hva som er pensum, samt hvilke hjelpemidler man har lov til å bruke :P

Merk at du ikke trenger å memorisere uttrykkene for $\alpha$, $\omega_d$ osv. til eksamen (hvis hjelpemidler ikke er tillatt); du kan også finne ut av dette ved å enten sette opp og løse differensialligningen for utgangsspenningen, eller bruke transferfunksjonen til å finne den Laplace-transformerte av utgangsspenningen når inngangsspenningen er $v(t) = u(t)$ (enhetssprang), som har Laplace-transformasjon $1/s$. Uansett om du har brukt diff.ligning eller Laplace kan du da se på hvilken type funksjon utgangsspenningen blir i tidsdomenet og sammenligne denne med grafen (her ser vi f.eks. at spenningen ikke oscillerer, så de L- og C-verdiene som gir en funksjon som inneholder sinus og/eller cosinus-ledd er utelukket.)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Pyttsan
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 30/09-2008 21:19

Dette er matematikk 1 for ingeniør elektro. Dette er stoff vi må lese oss opp til selv, så spiller ingen stor rolle hvilken framgangsmåte en benytter. Har hatt veldig nytte av hjelpen din! Skal ikke vise framgangsmåte, da det er flervalgseksamen og kan ta med hva vi vil på eksamen.
Pyttsan
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 30/09-2008 21:19

Gitt denne kretsen:

Hvordan kan jeg regne ut stasjonær spenning Ul(t) ? Inngangs-signalet: U(t) =sin (t), alle komponentene er lik 1.

Svaret skal bli Ul= cos (t)
Vedlegg
krets.jpg
krets.jpg (17.23 kiB) Vist 5184 ganger
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

$U_L$ er spenninga over parallellkoblingen bestående av spolen og resistoren. Er du kjent med spenningsdeling? Det du har her kan du se på som en spenningsdeler bestående av kondensatorimpedansen og parallellkolbingens impedans. Alternativt kan du finne strømmen i kretsen og deretter gange denne med impedansen til parallellkoblingen -- resultatet vil jo da være spenningen over parallellkoblingen.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Pyttsan
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 30/09-2008 21:19

Har prøvd å sette det opp, men ser jo at det blir feil. Hvordan vil det utrykket se ut?

[tex]\frac{R\cdot jwL}{R+jwl+jwc}\cdot U(t)[/tex]
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det blir litt feil ja, men du er inne på noe, tror jeg? Uansett om du bruker spenningsdeling eller går via strømmen så vil du få at $U_L(t) = \frac{Z_P}{Z_C + Z_P} U(t)$, der $Z_P$ er impedansen til parallellkoblinga. $Z_P$ blir $\frac{R \cdot j \omega L}{R + j \omega L}$. Prøv å sette inn dette og rydd opp så mye som mulig. Og husk at siden inngangssignalet er $U(t) = \cos(\omega t) = \cos(t)$ så er $\omega = 1$.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar