Spørsmål om terminologi angående matriser

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 06/09-2010 23:12

Har den siste kolonnen i en totalmatrise et navn? Den kalles augmented column på engelsk, slik som totalmatrise kalles augmented matrix. Jeg har bare kalt det totalkolonne så langt.
Norm

Hvis ikke jeg tar helt feil, så gitt likningssystemet [tex]A \bf{x} = \bf{b}[/tex], kaller man da 'augmentet matrix' for systemet [tex]| A | \bf{b} |[/tex]. Denne konvensjonen gjør det eneklt og oversiktelig å løse systemet med gaussisk eliminasjon, for deretter å bruke 'back substitution'.
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 06/09-2010 23:12

Joda, men den siste kolonnen i en slik matrise, denne kolonnen som b utgjør, den kalles gjerne augmented column på engelsk. Har vi et norsk navn til denne kolonnen?
Norm
Cayley
Cayley
Innlegg: 89
Registrert: 16/12-2014 22:41
Sted: NTNU

Godt spørsmål .. I litteraturen kalles [tex]\bf{b}[/tex] ofte for RHS (right-hand side), som enkelt nok kan oversettes med 'høyresiden'. 'Høyresiden' ringer noen bjeller, så jeg tror det er vanlig betegnelse.
[tex]i \cdot i \cdot i \cdot i = i \cdot i \cdot (-1) = (-1) \cdot (-1) = 1[/tex]
Flaw
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 29/03-2014 19:42

I min tid da jeg tok lineær algebra benyttet vi uttrykket "første kolonne fra høyre", dersom vi skrev på norsk. Men nå gikk bortimot hele undervisningen samt alle læretekster på engelsk.
Norm
Cayley
Cayley
Innlegg: 89
Registrert: 16/12-2014 22:41
Sted: NTNU

Forøvrig så jeg nettopp en form der man utnytter at [tex]\bf{I}\cdot\bf{b} = \bf{b}[/tex], der [tex]\bf{I}[/tex] er identitetsmatrisen. Slik at [tex]\bf{A}\bf{x} = \bf{I}\cdot\bf{b}[/tex] gir 'augmented matrix' [tex]|\bf{A} | \bf{I}|[/tex]

[tex]\begin{bmatrix}a_{11} & a_{12} & \cdots \\ a_{21} & a_{22} & \\ \vdots & & \ddots \end{bmatrix}[/tex] [tex]\begin{bmatrix}1 & 0 & \cdots \\ 0 & 1 & \\ \vdots & & \ddots \end{bmatrix}[/tex]

Hvis man løser denne slik at man får identiteten over på venstre side, har høyre side plutselig blitt [tex]\bf{A}^{-1}[/tex]
[tex]i \cdot i \cdot i \cdot i = i \cdot i \cdot (-1) = (-1) \cdot (-1) = 1[/tex]
Svar